+
מצע יש עתיד
למצע >

מצע כלכלה
כלכלה וחברה

מה שינינו?

  • הרחבנו את הזכאות לנקודות זיכוי להורים עובדים כדי להקל על יוקר המחייה של משפחות צעירות. 
  • הובלנו לירידה באבטלה ל- 3.6%. היקף נמוך מזה שהיה טרם משבר הקורונה.
  • הובלנו את  רפורמת היבוא: הסרת חסמים בירוקרטיים לייבוא תוך שמירה על הבטיחות והאיכות- רפורמה בייבוא שתוזיל את עגלת הקניות..
  • הגדלנו את היצוא ב-25%.
  • הובלנו למתווה פיצוי לעצמאים בגין הפסדים שנגרמו להם בגל האומיקרון.
  • לראשונה, חתמנו על הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות- היקף הסחר בין המדינות צפוי לגדול ל כ-3 מיליארד דולר בשנה, בשלוש השנים הקרובות ואף לתרום להגברת התחרות והורדת המחירים.

מה נשנה?

  • נפעל להגדלת הפריון והאצת הצמיחה. נצמצם את הפערים הדיגיטליים ונקטין את פערי השכר בין המרכז לפריפרייה.
  • נפעל להגברת התחרותיות במשק ככלי מרכזי להפחתת יוקר המחייה, נרחיב את רפורמת היבוא, נוריד מכסים ונפעל להאצת התחלת הפעילות של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד. 
  • נזניק את תעשיית ההייטק הישראלית ונביא להעסקת מיליון ישראלים בענף ההייטק. 
  • נפעל לשילוב אוכלוסיות לא מועסקות בשוק העבודה כגון: הגבר החרדי והאישה הערביה.
למצע המלא

הקדמה

יש עתיד מאמינה כי ממשלת ישראל צריכה לקדם מדיניות כלכלית המעודדת צמיחה בכל ענפי המשק, מגבירה פריון ומצמצמת פערים שהתפתחו בעשור האחרון בישראל. נמשיך לעשות זאת באמצעות חיזוק מנועי הצמיחה הקיימים, זיהוי ויצירת מנועי צמיחה חדשים, עידוד השקעות בפריפריה בתחומי היי-טק, תעשייה מתקדמת וחדשנית, ועל…למצע המלא

יש עתיד מאמינה כי ממשלת ישראל צריכה לקדם מדיניות כלכלית המעודדת צמיחה בכל ענפי המשק, מגבירה פריון ומצמצמת פערים שהתפתחו בעשור האחרון בישראל. נמשיך לעשות זאת באמצעות חיזוק מנועי הצמיחה הקיימים, זיהוי ויצירת מנועי צמיחה חדשים, עידוד השקעות בפריפריה בתחומי היי-טק, תעשייה מתקדמת וחדשנית, ועל ידי האצת תהליכי דיגיטציה וניהול מתקדמים בענפי המסחר והשירותים. וכן פיתוח הון אנושי מתאים. נמשיך לעסוק בגיוון והרחבת הייצוג של כלל האוכלוסיות בתעסוקה ונפעל כדי לעמוד ביעד של מיליון עובדים במקצועות היי-טק בשנים הקרובות. לצורך האצת הצמיחה במשק וצמצום פערים, נמשיך להגדיל משמעותית את תקציבי ההשקעה בחינוך, השכלה מקצועית והשכלה אקדמית. נקדם את ההשקעה בתשתיות לאומיות בתחומי הסעת המונים ותחבורה ציבורית, תקשורת, מו"פ, מרכזי חדשנות ואזורי תעשייה מסחר ושירותים מתקדמים ונגישים. נעודד הרחבה וחיזוק של התעשייה המסחר והשירותים באמצעות מסלולים לעידוד השקעות הון, מענקי מדינה, הטבות לכניסת חברות גלובליות לישראל והשקעה ממשלתית במעבר לתהליכי ייצור מתקדם. במקביל, נמשיך להרחיב את התוכניות שהובילה ויישמה הממשלה לצמצום רגולציה, להסרת חסמים ולשיפור וקיצור הליכי הקמה ורישוי של מפעלים ועסקים ולשיפור משמעותי במקומה של ישראל במדד הבין-לאומי לקלות עשיית עסקים ומדד התחרותיות במשק.

יש עתיד תמשיך בהפניית תקציבים ובהפחתת מיסים למעמד הביניים ולאוכלוסיות חלשות אשר יביאו לצמצום הפערים החברתיים, לחיזוק המשק, לצמיחה באמצעות מדיניות תמריצים לעידוד יציאה לעבודה ולהגדלת שיעור ההשתתפות בעבודה בקרב גברים חרדים ונשים ערביות. כמו כן נפעל להרחבת השירותים החברתיים הניתנים על ידי המדינה לחינוך, בריאות ורווחה, וכן להגדלת ההכנסה הפנויה למשפחות במעמד הביניים והנמוך המאפשרת קיום בכבוד, לצד הגדלת הצמיחה.

מהם הדברים שעשינו בתחום הכלכלי בשנה אחת?

יוקר המחיה והגדלת ההכנסה הפנויה: במהלך עבודה אינטנסיבית של שנה, הובילה יש עתיד מדיניות כלכלית אחראית, רצופה רפורמות חסרות תקדים, שמטרתן להוריד את יוקר המחיה, להגדיל את מגוון המוצרים והשירותים לצרכן ולהביא למפנה אמיתי ומבני שיביא לשיפור במדד איכות החיים בישראל כך למשל:

אחרי עשורים של הגדלת הריכוזיות, צמצום התחרות, הידוק הרגולציה והגדלת החסמים על יבוא לישראל. אשר דרדרו את ישראל למקום ה – 27 במדד התחרותיות העברנו את רפורמת היבוא, שמטרתה הורדת חסמים פתיחת השוק הישראלי לתחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד כניסה של רשתות קמעונאות חדשות לישראל, זאת לצד הפחתת רגולציה ברישוי עסקים המצמצמת משמעותית עלויות המגולגלות לצרכן, ביטול מכסים על אלפי מוצרי צריכה, מזון, פירות וירקות ועל חומרי גלם לבניין ולתעשייה המגולגלים ישירות לצרכן. זאת, לשם מאבק ביוקר המחייה.

לצד הפעולות לצמצום עלויות לצרכן פעלנו לגידול בהכנסה למשפחות באמצעות הגדלת מענק עבודה, הפחתת מס למשפחות עובדות עם ילדים והשקעה חסרת תקדים בהגדלת כושר ההשתכרות של האזרחים באמצעות הכשרות מקצועיות, עידוד תעסוקה בענפים ומקצועות בשכר גבוהה ועידוד מעסיקים לשיפור מיומנויות והעסקת עובדים במסלולי השקעות להון אנושי.

כאמור, בתחום יוקר המחיה, אנו עדים לעליות מחירים כלל עולמיות בשיעורים של למעלה מ-9% אינפלציה במרבית מדינות מערב אירופה וארה"ב. מקורן של עליות המחירים בהשפעות מגפת הקורונה, מחסור בחומרי גלם, התייקרות ההובלה הימית וכן השפעת המלחמה באוקראינה על מקורות האנרגיה, החיטה, המתכות ועוד. יש עתיד שמה לעצמה את ההתמודדות עם יוקר המחיה בישראל כיעד חשוב. לכן תמשיך לקדם את הרפורמות והתהליכים שהובילה בשנה החולפת ואשר אפשרו עליית מחירים מתונה בהרבה מזו הקיימת במרבית מדינות העולם ובהמשך אף תביא לירידת מחירים בכל תחומי החיים.

צמיחה: הנחנו וחיזנו יכולות ותשתיות שיעודדו ויתמכו את האצת הצמיחה במשק – חתמנו על הסכם סחר ראשון עם מדינה ערבית, בין ישראל לאיחוד האמירויות וחיזקנו את היחסים הכלכליים עם מדינות רבות; העלנו את גיל הפרישה לנשים; ביצענו רפורמה ברישוי עסקים; יזמנו רפורמה ברגולציה הנדרשת להקמת מפעלי תעשייה; הרחבנו את הכלים התקציביים לעידוד השקעות הון; פתחנו מסלולים לעידוד מעבר לייצור מתקדם; העברנו החלטות ממשלה במליארדי שקלים לחיזוק התעשייה, המו"פ המסחר והתעסוקה בפריפריה, השקענו כמיליארד שקלים בקידום התעסוקה בחברה הערבית; ביצענו רפורמה בהכשרות המקצועיות; הידקנו את התיאום ושיתוף הפעולה בין הממשלה למגזר העסקי והשלטון המקומי, העברנו את רפורמת הדיוור הדיגיטלי שתאפשר קשר דיגיטאלי ישיר בין הממשלה לאזרחים ולהיפך ותתן אפשרות בחירה של האזרחים באשר לאופן קבלת הדואר עוד שינויים רבים נוספים.

כתוצאה מכך, הובלנו את ישראל לצמיחה חסרת תקדים של למעלה מ-8%, לאבטלה מינימלית (חיכוכית בלבד, כ- 3.4%) ולגידול בהיקף הייצוא של 21%. כל אלו הובילו לגרעון אפסי (צמצום יחס חוב\ תוצר) וליצירת תשתית כלכלית ארוכת טווח שאת תוצאותיה נראה בשנים הקרובות.

לצורך המשך הצמיחה, צמצום פערים ושמירה על מעמדה של ישראל כאחת מהכלכלות היציבות והצומחות בעולם תוביל יש עתיד מדיניות כלכלית חברתית אחראית כמפורט:

הגדלת פריון

הגדלת פריון והאצת הצמיחה – האתגר העיקרי למיצוי הפוטנציאל הכלכלי של ישראל, הוא העלאת הפריון במשק.

יש עתיד תפעל להגדרה ולהטמעה של מדדי פריון בתכניות ממשלתיות, לקביעת יעדי פריון ממשלתיים להון אנושי, לאזורי פריפריה ולענפים שונים, לדיגיטציה של תהליכי ממשלה רוחביים מול המגזר העסקי (כגון רישוי עסקים, יבוא, ואזור אישי ממשלתי לעסקים), נייצר תשתיות הסעת המונים ותחבורה ציבורית נגישה לכולם וגיבוש תכנית ממשלתית רב שנתית להעלאת הפריון.

נפעל לצמצום פערי הפריון, לעומת מדינות ה-OECD: נצמצם את פערי פריון העבודה במגזר העסקי מ-15% היום ל-8% עד 2030; נצמצם את הפערים הדיגיטליים והטמעת הטכנולוגיה של עסקים במשק מ-4% היום ל-0% עד 2030; נקטין את פער השכר השנתי הממוצע לעובד בין הפריפריה למרכז מ-22.8% היום ל-15% עד 2030.

הטמעת טכנולוגיה וחדשנות בכלל המשק

הטמעת טכנולוגיות וכלים חדשניים בכלל המשק, היא תנאי הכרחי לשם העלאת הפריון בישראל. יש עתיד תפעל לשם כך, בדרכים שונות: 

חיזוק ענפי הייצור המסורתיים, באמצעות הטמעת חדשנות ועידוד ההשקעה בתעשייה, יצירת תמריצים להגברת הפריון, הטמעת טכנולוגיות וחדשנות בענפי המסחר והשירותים, עידוד שיתופי פעולה בין האקדמיה לענפים המסורתיים, גיבוש תכניות פיתוח כלכלי – אזורי מותאמים למנועי צמיחה כלכליים לפיתוח המגזר העסקי בפריפריה ועידוד השכלה טכנולוגית מותאמת לאתגרי המשק הישראלי. 

הגדלת סל השירותים המימוניים למגזר העסקי

המגזר העסקי מאופיין היום מבעיות תזרימיות ומתנאים נוקשים שמציבים בפניה המוסדות הפיננסיים, כדי לקבל מימון לפעילותם השוטפת. דבר זה מהווה חסם עבור עסקים אלו להתפתח. לכן, נפעל כדי להרחיב את סל השירותים המימונים למגזר העסקי, כגון: קידום בורסה לעסקים קטנים, פיתוח קרן בין מגזרית לפיתוח ומנועי צמיחה בפריפריה ושיתופי פעולה עם הגופים הממסדיים. כמו כן, נפעל לחיזוק הממשקים הבין משרדיים והנגשה של כלי סיוע חוצי ממשלה לעסקים.

חיזוק הפעילות הכלכלית הבין-לאומית

שיתופי הפעולה הכלכליים בין המדינות השונות מהווים זרז לחיזוק הכלכלה הישראלית. בשנת 2021 גדל היקף הייצוא הישראלי באופן חסר תקדים בשיעור של  21% ובחציון הראשון של 2022 מסתמן גידול נוסף בשיעור דומה. השנה חתמנו על הסכם סחר עם איחוד האמירויות, כינסנו ועידה כלכלית משותפת עם טורקיה, הידקנו את היחסים הכלכליים עם מרוקו וקידמנו ועידה כלכלית משותפת עם מדינות האזור. יש עתיד תמשיך לפעול  לעידוד הייצוא של מדינת ישראל, להובלה של שיתופי פעולה כלכליים במזרח התיכון, קידום הסכמי סחר עם מדינות נוספות כגון הודו, יפן, דרום קוריאה ובחריין, המשך עידוד כניסה של השקעות זרות וחברות בינ"ל נוספות לישראל וכן סיוע לעסקים ישראליים בקידום שיתופי פעולה ועסקאות במדינות העולם. 

כמו כן, נקדם את יישום הסכם הסחר שנחתם עם האמירויות ונמשיך למקסם את מיצוי פוטנציאל הפעילות הכלכלית הבין-לאומית.

נפעל להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי באזור כולו מתוך הכרה בכלכלה כגשר בים מדינות ועמים, נרחיב שיתופי פעולה שכבר החלו עם מצריים, מרוקו, בחריין, ירדן ועוד..

הגברת התחרות

הגברת התחרות והפחתת יוקר המחיה- יוקר המחיה בישראל, כפי שכל אזרח מרגיש בכיסו, הלך וגדל בעשור האחרון והוא גבוה בכ -25% ממדינות ה-OECD. בשנה החולפת, הובילה שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, מדיניות כלכלית נחושה כדי להילחם ביוקר המחייה: רפורמת היבוא נכנסה לתוקפה בחודש יוני 2022 ומטרתה להוריד חסמי יבוא ולהגביר את התחרות במשק הישראלי לטובת הצרכן הישראלי; הוספנו נקודות זיכוי במס להורים עובדים, לשם הגדלת ההכנסה הפנויה; הורדנו מכסים למאות מוצרי צריכה, חומרי גלם לתעשייה, מזון ועוד; עודדנו כניסה של רשתות זרות לישראל; והובלנו רפורמות ברישוי עסקים. נוסף על כך, תמשיך יש עתיד לקדם את תיקון החוק אשר יאפשר לממונה על התחרות סמכויות אכיפה נרחבות כנגד מי שיפגע ביבוא המקביל לישראל.

בתחום הדיור, הובלנו תהליכים אשר ישפיעו על מחירי הדירות בשנים הקרובות בראשם הכפלה בהיקף היתרי הבניה והתחלות הבניה זאת לצד יציאה עם תכניות דיור למשתכן ושינויים במדיניות הצמדת מחירים ומיסוי. 

יש עתיד תמשיך להוביל מדיניות כלכלית אחראית כדי להוריד את יוקר המחיה בישראל, על ידי הרחבת רפורמת היבוא למוצרי הפרפומריה והטואלטיקה שבתחום אחריות משרד הבריאות, העברת חוק יבוא מקביל בקריאה שנייה ושלישית לעידוד יבואנים נוספים להיכנס לשוק, עידוד התחרות וחיזוק רשות התחרות לשם הפחתת הריכוזיות במשק, עידוד כניסת רשתות קמעונאיות זרות לארץ בין היתר, על ידי מתן הטבות מיסוי, הגברת מודעות צרכנית, שקיפות מחירים, אכיפה והגנה על הצרכן, זאת תוך הגברת שיתוף הפעולה עם ארגוני מגזר שלישי בתחום הצרכנות. בנוסף נבחן דרכים לחיזוק ההגנה על הצרכן על בסיס בחינת פעילות ואפקטיביות המועצה לצרכנות ואפשרות לאיחוד בין המועצה לצרכנות לרשות להגנת הצרכן

בנוסף על כך, נפעל למען האצת הכניסה לפעילות של הנמלים החדשים במפרץ חיפה ואשדוד אשר יצמצמו את העומס בנמלים ויגבירו את התחרות, נמשיך לצמצם חסמים ורגולציה על המגזר העסקי, וכן נגדיל את ההכנסה הפנויה למשפחה באמצעות הקלות מס להורים עובדים. כמו כן, נעודד יציאה לעבודה של אוכלוסיות יעד תוך הגדלת כושר ההשתכרות שלהם באמצעות הכשרות איכותיות ובהקניית מיומנויות מותאמות לצורכי המשק ולמיצוי מיטבי של הפוטנציאל האנושי.

הגדלת כוח העבודה

הגדלת ההשתתפות בכוח העבודה- היום שיעור ההשתתפות של כמה מהאוכלוסיות בחברה הישראלית במעגל התעסוקה נמוך מאוד מסיבות שונות. יתרה מזאת, יש אוכלוסיות שונות שהן חלק משוק העבודה, אולם אינן ממצות את מלוא הפוטנציאל שלהן, ומשתכרות מעבודות בשכר נמוך.

הממשלה העבירה בתקציב המדינה האחרון את יעדי 2030 לתעסוקה. בין היתר, היעדים מתייחסים לשיעור ההשתתפות בתעסוקה של אוכלוסיות ערביות, חרדיות ואנשים בעלי מוגבלויות. בנוסף, יעדי התעסוקה לשנת 2030 כוללים: עלייה של 3% לשנה בשכר החודשי של גברים בחברה הערבית, עלייה של 3.3% לשנה בשכר החודשי של נשים חרדיות ועלייה של 2.6% לשנה בשכר החודשי של נשים בכלל. יצוין כי יעדי הממשלה לשנת 2030 בתחום שילוב הנשים החרדיות בשוק העבודה הושגו כבר בשנת 2022, כך ששיעור השתתפותן בשוק העבודה עומד על 81%.

יש עתיד מאמינה כי חובתנו כחברה לקדם שילוב כלל האוכלוסיות בשוק העבודה, לרבות אוכלוסיות יעד ששיעור ההשתתפות בהן נמוך מיוחד, כהכרח כלכלי וחברתי כאחד. ללא שינוי מהיר ועמוק ולאור התפתחות הנתונים הדמוגרפיים של ישראל בעשורים הקרובים, לא נוכל להמשיך ולקיים בישראל, כלכלה מודרנית וצומחת, מתן שירותים לאזרחים ברמה טובה הדומה למדינות המפותחות ואף לא להצליח לשמר מובילות צבאית וכלכלית אזורית.

יש עתיד שמה לעצמה למטרה, לשלב אוכלוסיות יעד בשוק העבודה, במשרות איכותיות ומגוונות. כל אלו, יבטיחו המשך צמיחה, יעלו את פריון העבודה במשק הישראלי ואת השתלבותן של אוכלוסיות אלו בחברה הישראלית במלואה.

רפורמה בתעסוקה ובכשרות 

רפורמה בתחום התעסוקה וההכשרות – יש עתיד תוביל רפורמה ארגונית וניהולית בתחום התעסוקה וההכשרות המבוססת על מספר עקרונות, ובהם גיבוש הערכת מצב לאומית לתעסוקה, יצירת שער כניסה אחד למחפשי עבודה, הרחבת הרפורמה בהכשרות המקצועיות, הרחבה משמעותית של קמפוסIL  ליצירת הכשרות דיגיטליות, חיזוק ההשכלה הטכנולוגית בבתי הספר ובמכללות הטכנולוגיות ומתן דמי קיום בהכשרות מקצועיות לאוכלוסיות היעד. 

הרפורמה עתידה לתת מענה מקיף לדורשי העבודה בישראל, בתוך כדי השגת יעדי התעסוקה לשנת 2030. במסגרת הרפורמה נפעל להקמת גוף לפיתוח הון האנושי, אשר ירכז את כלל הפעילויות השונות בתחום התעסוקה וההכשרות באחריות ממונה אחד. בצורה זו, תושג אחידות מבנית בתחום התעסוקה בישראל אשר תשרת את אזרחי ישראל בצורה מיטבית.

נוסף על כך, במסגרת הרפורמה, עתיד מערך הדיגיטל הלאומי להוביל פרויקט הקמת מערכת אבחון והכוון לאומית, אשר תאחד ותטייב את המערכות השונות בגופים השונים היום, וכן תקים מרכז מידע לאומי בנושא התעסוקה, אשר ייטיבו הן עם הגורמים הממשלתיים והחוץ ממשלתיים החוקרים את הנושא, הן עם המעסיקים המחפשים עובדים והן עם דורשי העבודה. 

שילוב אוכלוסיות יעד בתעסוקה

הפעלה וגיבוש של תכניות רב שנתיות לשילוב אוכלוסיות יעד בתעסוקה – יש שתי אוכלוסיות יעד המהוות את האתגר המרכזי בשוק העבודה הישראלי: נשים ערביות, ששיעור התעסוקה שלהן עומד היום על כ-40% בלבד, וגברים חרדים, המועסקים היום בשיעור של כ-50% בלבד. זאת לצד אוכלוסיות יעד חשובות אחרות, בהן גם נשים חרדיות, גברים ערבים ואנשים עם מוגבלויות.

שילוב גברים חרדים במעגל העבודה – נוביל תוכנית רב שנתית להרחבת התעסוקה בקרב החברה החרדית. התוכנית כוללת צמצום תמריצים שליליים למי שאינו עובד וחיזוק התמריצים החיוביים כגון סבסוד מעונות יום, הרחבת נקודות זיכוי לגברים עובדים עם ילדים, שינוי מבחני התמיכה לעידוד הכשרה, דמי קיום בתקופת לימודים והכשרה במקצועות נדרשים ועוד. בנוסף, נפעל להרחבה של תכניות הכשרה ייחודיות למקצועות טכנולוגיים לגברים חרדים ולנשים חרדיות, חיזוק והרחבה של תכניות לימודים מקבילות לאקדמיה, תמריצים לגברים חרדים ולנשים חרדיות שילמדו באקדמיה, לשיפור ולביצוע התאמות בסמינרים לנשים חרדיות כך שירכשו כלים איכותיים ורלוונטיים לתעסוקה במקצועות שמשתכרים בהם שכר גבוהה, חיזוק והרחבה של מרכזי הכוון תעסוקתיים, לתמריצים למעסיקים להעסקת חרדים באמצעות מסלולי הון אנושי ולעידוד הקמת מרכזי תעסוקה, היי-טק ותעשייה בישובים שבהם אוכלוסיית חרדים גדולה. 

זאת, לצד השלמת חקיקת חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה, כדי לאפשר למספר רב של צעירים חרדים לצאת לשוק העבודה כבר בגיל 21, כדי לפרנס את משפחותיהם בכבוד ולצמצם את אי השוויון הכלכלי.

בנוסף על כך, במסגרת תקציב המדינה האחרון שהובילה יש עתיד, הוגדרו במסגרת יעדי התעסוקה לשנת 2030 שהובילה שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, יעד ממשלתי להעלאת שיעור תעסוקת גברים חרדים ל- 70% עד 2030 בשכר ממוצע במשק ועליית השכר הממוצע של נשים חרדיות בכ- 5%.

שילוב נשים ערביות במעגל העבודהנפעל לשילובן של נשים ערביות בלתי מועסקות על ידי הפעלת תכניות להכשרה תעסוקתית במגזר הערבי. נחזק את התוכנית להשמת אקדמאים מהמגזר הערבי שמטרתם לאתר, ללוות ולהכשיר סטודנטים ואקדמאים בעלי השכלה טכנולוגית ולשלבם בתעשייה עתירת הידע. נעודד יוזמות וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים במגזר הערבי באמצעות מרכזי הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים ונגדיל את היקף פעילותה של קרן ההלוואות לנשים מהמגזר הערבי הפועלת תחת הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי.  יש עתיד תגביר את הנגישות של נשים ערביות למקום העבודה על ידי פיתוח התחבורה הציבורית וכן באמצעות הקמה של אזורי תעשייה ותעסוקה ביישובים הערביים או בסמיכות אליהם; נשקיע את המשאבים הדרושים כדי להגדיל את היצע מעונות היום ולאפשר לנשים להשתלב במעגל העבודה; נרחיב את הייצוגיות של נשים ערביות במקצועות STEM בבתי הספר התיכוניים, בהשכלה הטכנולוגית ובמקצועות ההנדסה באקדמיה וכן את שילובן בתעסוקה בשכר גבוהה.

צמצום פערים

צמצום פערי שכר בין גברים לנשים – אף שנרשמה התקדמות רבה בחקיקה לשוויון תעסוקתי ולקידום נשים בעולם העבודה, השינוי במעמדן של נשים בשוק העבודה רחוק מלהיות מספק. שיעור פערי השכר בין גברים לנשים מגיע ליותר מ-30%. אף על פי ששיעורן של הנשים הלומדות לתארים גבוהים גבוה מזה של גברים, עם ההתקדמות המקצועית מתחילים להיווצר חסמים משמעותיים המונעים מהן להיות שותפות מלאות לפעילות הכלכלית ולטפס במעלה סולם התפקידים. רק כ- 34% מהן מאיישות משרות ניהול בדרגי הביניים, ורק 4.5% מהמנכ"לים בישראל הם נשים.

גידול בשיעור תעסוקת הנשים והצבת עוד נשים בתפקידי מפתח ובמוקדי קבלת ההחלטות הכרחיים כדי לשפר את מעמדן הכלכלי ואת תחושת הביטחון האישי של נשים בחברה, אך יותר מכול, הם יתרמו לצמיחה ולחיזוק המשק הישראלי. תעסוקת נשים בתפקידים בהם יוכלו לממש את מלוא הכישורים והפוטנציאל איננה אילוץ אלא צריכה להיות ממוקמת בראש סדר העדיפויות של כלל המעסיקים במשק.

כדי להגביר את המודעות לפערי השכר ולהביא לצמצומם, הובילה שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, תיקון לחוק אשר יאפשר את הרחבה משמעותית של מספר החברות אשר יחויבו בפרסום פערי השכר בין גברים לנשים, בפילוח על פי תפקידים. יש עתיד דוגלת בגישה שלפיה שקיפות בשכר היא מרכיב משמעותי כדי לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים, בכלל חלקי המשק הישראלי.

העדפה מתקנת לעסקי נשים במכרזים ברשויות המקומיות – נפעל להעדפה מתקנת לעסקים בבעלות נשים במכרזים של הממשלה ושל רשויות מקומיות. מדובר בהרחבה של מנגנון הקיים במכרזים לאומיים שלא נעשה בו שימוש די הצורך, כיוון שלא היה מספר מספיק של נשים שבבעלותן עסקים בסדר גודל היכול להתמודד במכרזים ברמה הלאומית.

תמרוץ מקומות עבודה גדולים לקיים במסגרתם גנים ומעונות יום – כדי לסייע למיליוני נשים בישראל בשילוב בין אימהות לקריירה, נפעל לבניית מערכת תמריצים לעידוד מקומות עבודה גדולים למציאת פתרונות להורים המועסקים במסגרתם. באמצעות הפעלת מעונות וגני ילדים במקומות העבודה ירוויחו העובדים חיסכון משמעותי בהוצאות החינוך, הילדים ירוויחו עוד זמן איכות עם הוריהם, ונשים תוכלנה להתקדם מקצועית ולהגביר את תרומתן למקום העבודה.

קידום חקיקה בתחום העבודה

נוכח השתנות שוק העבודה בעולם ובארץ תפעל יש עתיד לביצוע ההתאמות הנדרשות לצד הגברת הגיוון, ההוגנות והשתנות בצרכי הפרט. קידום חקיקה בתחום העבודה לרבות חוק עבודה מרחוק, הנהגת שעון עבודה גמיש, כלכלת "פלטפורמה", חופשת לידה לגברים ועוד. 

קיצור שעות העבודה למתמחים ברפואה

יישום רפורמת קיצור שעות העבודה למתמחים ברפואה – בשנה האחרונה, הובילה שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, את נושא קיצור שעות העבודה למתמחים ברפואה, מתוך הבנה כי לא ייתכן שהמתמחים, המהווים את דור העתיד של הרפואה בישראל, יעבדו 26 שעות עבודה רצופות, תוך פגיעה באיכות חייהם וכן באיכות הטיפול במטופלים. לכן, שרת הכלכלה והתעשייה קבעה כי אורך יום העבודה המקסימלי למתמחים ברפואה יעמוד על 16 שעות, ושעתיים נוספות אם צרכי העבודה מחייבים זאת. הרפורמה עתידה להתחיל בספטמבר 2023, בהתאם לעמדת היועצת המשפטית לממשלה ואנו נעמוד על כך שהיא תיושם באופן מלא.

"מיליון להיי-טק"

הרחבת הייצוג של אוכלוסיות יעד בענפים בעלי פריון גבוה – "מיליון להיי-טק"- יש עתיד רואה בחיזוק תעשיית ההיי-טק הישראלי יעד לאומי. אנחנו סבורים כי מספר של מיליון מועסקים בענף ההיי-טק הוא יעד שאפשר להגיע אליו בתוך מספר שנים, וזאת כדי לאפשר לכל צעיר וצעירה ישראלים אפשרות להשתלב בעבודה בעלת יכולת השתכרות גבוהה שתצמצם פערים ותהווה מנוע צמיחה גם בפריפריה. יעד זה גם יאפשר לכלכלה הישראלית לצמוח בצורה משמעותית ולהוות מרכז עולמי בתחום ההיי-טק והתעשייה המתקדמת.

יעד של מיליון מועסקים בהיי-טק אין פירושו מיליון מפתחי תוכנה, אלא הוא מתייחס לכלל המועסקים בתעשיית ההיי-טק: אנשי טכנולוגיה, כספים, שיווק, משאבי אנוש, מכירות ושירותים נוספים. 

כדי לאפשר השתלבות בענף ההיי-טק ובמקצועות עתירי טכנולוגיה וידע, נפעל להכללת לימודי מחשבים ותכנות כמקצוע יסוד בבתי הספר ונוודא כי מערכת החינוך מאפשרת סביבת למידה המקדמת חינוך וידע טכנולוגי מתקדם. נעלה את ההשקעה הממשלתית בהשכלה הגבוהה ובהשכלה הטכנולוגית. 

כדי להאיץ את מגמת הצמיחה בהיי-טק ובתעשייה עתירת ידע, נפעל ליצירת פתרונות וכלים, אשר יעודדו חברות זרות להשקיע בישראל בדגש על הקמת מפעלים ומשרדים בפריפריה ונקדם תמריצים וחקיקת עבודה המסייעת לעובדים מהפריפריה להשתלב בחברות הנמצאות בערי המטרופולין המרכזיות.  

כדי להגדיל משמעותית את היקף המוכשרים בתעשיית ההיי-טק, נפעל להרחבת היקף פותחי לימודים במכללות ובאוניברסיטאות וכן את היקף הלומדים במכללות הטכנולוגיות ובמסלולי הכשרה והשכלה נוספים זאת באמצעות סיוע במימון ויצירת תמריצים ללומדים ומוסדות הלימוד.  

חיזוק הפריפריה

יש עתיד הובילה בשנה האחרונה החלטות ממשלה לחיזוק הפריפריה בהיקף של מיליארדי שקלים – החלטות ממשלה רמת הגולן, נגב מזרחי, עוטף עזה, בית שמש, באר שבע ועוד. במסגרת החלטות אלו, הועמדו תקציבים לחיזוק ולהרחבת ההתיישבות, חיזוק החינוך, התעסוקה התשתיות והתיירות באזורים אלו. לצד החלטות הממשלה, פעלנו לשיפור ולהרחבת אפשרויות התעסוקה באזורים אלו בדגש על תעסוקה בפריון ובשכר גבוה.

בממשלה הבאה, תפעל יש עתיד להמשך והרחבת ההשקעה הממשלתית בפריפריה, להאצת היישום של תוכניות פיתוח למנועי צמיחה אזוריים בפריפריה תוך ניצול היתרון היחסי האזורי. נמשיך לקדם ולהאיץ את תעשיית הפודטק בצפון, הדזרדטק בנגב, חקלאות ימית באילת, כלכלה כחולה בחיפה, אגריטק באזורים שונים בארץ ועוד. כל זאת, לצד הכפלה של הסיוע הממשלתי למעבר התעשייה לייצור מתקדם באמצעות מערכות אוטומטיות ורובוטיקה כפיצוי על מחסור בעובדים, עידוד השקעות הון בפריפריה לרבות השקעות מעבר לייצור מתקדם ושיפור הפריון, פיתוח אזורי תעשייה והיי-טק, מתן תמריצים לתעשייה ולמעסיקים בפריפריה , לצד המשך פיתוח משמעותי של תשתיות תומכות כגון חיבור מפעלים לרשת הגז, שיפור תשתיות תחבורה, תקשורת ועוד.

יש עתיד סבורה כי כדי לצמצם פערים בין הפריפריה למרכז בצורה מהירה ואפקטיבית, יש להעמיק את השותפות עם השלטון המקומי, בדגש על האשכולות האזוריים. כפי שלמדנו גם במשברים כגון משבר הקורונה, שיתוף הפעולה עם השלטון המקומי הוא חיוני כדי להגיע לפתרון הבעיות בצורה יעילה. כך גם באשר לצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז.

הקמה ופיתוח של אזורי תעשייה ותעסוקה

בשנה האחרונה האצנו באופן משמעותי את הפיתוח של אזורי תעשייה חדשים והשלמת הפיתוח באזורי תעשייה קיימים. בנוסף העברנו החלטת ממשלה המביאה לקיצור של מחצית מהזמן הנדרש לכלל האישורים להקמת מפעל חדש וקידמנו פתרונות להקמת אזורי תעשייה על קרקע פרטית. כדי לפתח כלכלית אזורים פריפריאליים בישראל, יש להאיץ הקמה ושדרוג של אזורי התעשייה והתעסוקה בישראל. יש עתיד תוסיף לפעול לקידום אזורי תעשייה מרחביים המשרתים כמה רשויות ויישובים, להגדלת התקציבים לפיתוח אזורי תעשייה, לצמצום בירוקרטיה ורגולציה המכבידה ומאיטה את קצב ההקמה של אזורי התעשייה, לפתיחת חסמים להקמת אזורי תעשייה על קרקעות פרטיות וכן להגדלה משמעותית של הקצאות קרקע לתעשייה.

נוסף על כך, אנחנו סבורים כי יש להטמיע שיקולים כלכליים כבר בהליכי התכנון. לכן, תקדם יש עתיד תיקון חקיקה אשר תאפשר למשרד הכלכלה והתעשייה להשתלב גם בוועדות התכנון המחוזיות, למען תכנון כלכלי מיטבי לטובת אזרחי ישראל.

כמו כן, תקדם יש עתיד יצירת תכנון ממשלתי כלכלי ובחינת הצורך בהקצאת משאבי קרקע ופיתוח תשתיות פיזיות גם בענפים שאינם זוכים היום לתמיכה ממשלתית, כגון ענפי הלוגיסטיקה והמסחר, כדי לפתחם בצורה כלכלית, למען העלאת הפריון ויצירת צמיחה כלכלית במשק כולו.

טיוב הרגולציה

טיוב הרגולציה ושיפור הסביבה העסקית- אחד החסמים העומדים היום בפני התפתחות כלכלית של עסקים בישראל, הוא העובדה כי הם עומדים בפני רגולציה ממשלתית מכבידה. בשנה החולפת, הובילה יש עתיד רפורמות מרחיקות לכת לשם טיוב הרגולציה העסקית, כגון רפורמת היבוא, הרפורמה ברישוי עסקים וכן הקמת רשות הרגולציה הממשלתית. עם זאת, אנחנו סבורים כי יש להמשיך לפעול למען הקלה וטיוב הרגולציה בישראל, בתוך כדי חיזוק המענה הממשלתי לעסקים, באמצעות ראייה הוליסטית של המגזר העסקי:

  • הקמת גוף שיהווה כתובת אחת מרכזית לעסקים בישראל במשרד הכלכלה – אשר יהווה כתובת אחת לתהליכי רישוי, הקמה, וליווי עסקי לעסקים.
  • חיזוק הקשר עם השטח באמצעות POC (Points of Contact) הענפיים במשרדי הממשלה השונים.
  • שיתופי מידע וידע בין משרדי הממשלה והעסקים באמצעות תהליכים מובנים, שולחנות עגולים וסקרים, על ידי חיבור שייעשה על ידי מערך הדיגיטל הלאומי.
  • פיתוח יכולות ניתוח נתונים וכלים לקבלת החלטות מבוססות נתונים על מצב העסקים בחתך ענפי, בראייה ממשלתית כוללת ותוך מדידה והשוואה בינלאומית של המצב בין ישראל לשאר מדינות ה-OECD.
  • עבודה מול רגולטורים לטיוב רגולציה עסקית וקידום רפורמות רגולטוריות משמעותיות, בשילוב תהליכי טרנספורמציה דיגיטליים.
  • קידום התאמת הרגולציה לשינויים בשוק העבודה.
  • הפעלת מנוע דיגיטאלי לעסקים באמצעות מערך הדיגיטל הלאומי אשר יהווה פלטפורמה למידע ידע לעסקים, מערכת תפעולית באמצעותה יבוצעו כלל הפעולות של העסק למול הממשלה והגופים הציבוריים ותהווה את הבסיס לתקשורת מהירה אמינה וכוללת בין המגזר העסקי למשרדי הממשלה השונים.
  • שיפור וקיצור רמת המענה לעסקים ולעובדים בעיתות משבר ומצבי חירום כדוגמת מגפת הקורונה או מבצעים בעזה.

אוריינות דיגיטלית

קידום תשתיות דיגיטליות וחיזוק האוריינות הדיגיטלית- אורנה ברביבאי, תאפשר לכל אזרח ולכל בעל עסק שירות וקבלת מסמכים דיגיטליים מהממשלה ומהרשויות המקומיות, ובכך עשתה מהפכה בכל הקשור לקשר בין האזרח לממשלה. אולם, יש עתיד מאמינה כי יש להמשיך ולשפר את השירות הממשלתי הניתן לאזרחים ולבעלי העסקים בישראל.

מהלכי רוחב מאפשרים ותשתיות רוחביות

במסגרת תקציב המדינה האחרון שהובילה יש עתיד, העברנו החלטת ממשלה, בהובלת שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, הקובעת כי כלל המחשוב הממשלתי בישראל יעבור לענן. פרויקט זה זכה לשם "נימבוס", והוא צפוי להניב רציפות תפקוד, יעילות, השקעה מקומית של ספק הענן בישראל וכן העסקת אלפי עובדים בישראל לצורך תחזוק שירותי הענן. בממשלה הבאה, יש עתיד תמשיך לקדם את יישום פרויקט "נימבוס" במשרדי הממשלה השונים. בנוסף, נקים מערך הגנת סייבר בפרויקט "נימבוס" ונרחיב את המענה הניתן במסגרתו גם לרשויות. 

יש עתיד תמשיך לקדם ולעודד חברות גלובליות להקים מרכזי מידע ודאטה (ענני מידע) גלובליים אשר יהיו מנוע צמיחה משמעותי ויאפשרו לעסקים ולתעשייה שימוש בכלים המתקדמים בעולם בתחומי המידע, הבינה המלאכותית והדיגיטציה, החל מעסקים קטנים וכלה בחברות ענק.

קפיצת מדרגה בשירותים החברתיים לצורך הסרת חסמים, הגברת השימוש וצמצום פערים בגישה לשירותים הממשלתיים

יש עתיד תמשיך את פיתוח והרחבת המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, "קמפוס IL", המאפשר לעשרות אלפי אזרחים בישראל לרכוש השכלה ומקצוע, לשפר את השפה האנגלית ולעבור את המבחן הפסיכומטרי בציון גבוה. כל זאת, לצד המשך חיזוק ושיפור הכלים הדיגיטליים הלאומיים לחיזוק הממשק והאמון שבין האזרחים לממשלה ולקידום השירותים הממשלתיים בכל תחומי החיים.

עסקים קטנים ובינוניים

בישראל כ-600 אלף עסקים קטנים ובינוניים והם המגזר הגדול והיצרני ביותר במשק הישראלי. העסקים הקטנים מהווים 99% מהעסקים הרשומים בישראל, הם תורמים למשק כ-53% מהתמ"ג ומעסיקים כ-69% מהמועסקים במגזר הפרטי. הם פרוסים בכל רחבי המדינה ומחזיקים את הפריפריה על גבם. הם הדרך הטובה ביותר להיאבק באבטלה, בעוני ובפערים חברתיים. הם המנוע האמיתי של המשק, והלב הפועם של כל כלכלה בריאה וצומחת.

למרות חשיבותם ותרומתם לכלכלה, העסקים הקטנים והבינוניים סבלו במשך שנים ממדיניות מפלה, המעודדת את העסקים הגדולים בלבד. זאת לצד רמת תחרותיות נמוכה במשק הישראלי וריכוזיות גבוהה. אחוז ניכר מהעסקים הקטנים נסגרים בתוך פחות משנה מיום הקמתם בשל מצוקת אשראי, עומס בירוקרטי וקשיים אחרים.

סיעת יש עתיד בכנסת שמה למטרה את קידום העסקים הקטנים והבינוניים בכלל ועדות הכנסת. חברי וועדת הכלכלה, חה"כ בועז טופורובסקי וחה"כ רון כץ קידמו את רפורמת היבוא, שיזמה שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אשר לראשונה מעניקה ליבואנים הקטנים את האפשרות הממשית להתחרות מול החברות הגדולות בשוק. ח"כ מירב בן ארי הובילה את ביטול היטל העובדים הזרים, מס מיותר ומזיק, אשר הכביד מאוד על המסעדנים, על המלונאים, על החקלאים ועוד.

משרד הכלכלה והתעשייה, בראשות השרה אורנה ברביבאי, הרחיב באופן משמעותי את סל השירותים הניתנים לעסקים על ידי הסוכנות לעסקים הקטנים והבינוניים. פעילות המשרד הובילה לגידול של 30 מיליארד שקלים בתוצר העסקי של עסקים קטנים ובינוניים בשנת 2021, לעומת שנת 2019.

נוסף על כך, חברי ועדת הכספים, בשיתוף עם שרת הכלכלה והתעשייה, הובילו את חקיקת חוק פיצוי לעצמאים בגין גל האומיקרון, אשר, להבדיל מהמתווים הקודמים ובהתאם לדרישת סיעת יש עתיד, מבוסס על מתווה צוק איתן, שגובש בשנת 2014 על ידי שר האוצר אז יאיר לפיד.

התמודדות עם השלכות משבר הקורונה

משרד הכלכלה והתעשייה, בראשות השרה אורנה ברביבאי הוביל את הטיפול הכלכלי של הממשלה בגלי הקורונה ללא סגרים וללא נזק משמעותי למשק, למגזר העסקי ולעובדים כדי לאפשר את שגשוגם של העסקים הקטנים והבינוניים.

חברי הכנסת של יש עתיד נאבקו בוועדות הכנסת לסיוע לעסקים שנפגעו בצורה משמעותית ממשבר הקורונה. חברי הכנסת סימון דוידסון וולדימיר בליאק הובילו מאבק שאפשר את פתיחת הבריכות והאטרקציות לילדים בקיץ 2021, וכן מתן פטור מבדיקות לילדים עם צרכים מיוחדים בכניסה לעסקים עם "תו ירוק"

בוועדת הכספים הובילו חברי הכנסת נירה שפק וולדימיר בליאק את חקיקת חוק החל"ת החדש, אשר סייע לבעלי העסקים לגייס עובדים ולחזור לפעילות סדירה ומניבה, ובמקביל, את קידום מתווה הפיצוי לעצמאים בגין ימי בידוד – הן לעצמאים שנחשפו לחולה והן לעצמאים שחלו בנגיף.

מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, חה"כ ולדימיר בליאק הוביל מול רשות המיסים את דחיית השבת מענקי הקורונה שהתקבלו ביתר – מאוגוסט 2021 ועד יוני 2022, כולל פריסת החזרים רחבה וביטול ריבית פיגורים.

דמי אבטלה לעצמאים

עובדים עצמאיים, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, אינם זכאים היום לדמי אבטלה או לכל רשת ביטחון סוציאלית אחרת. זאת אף על פי שהם משלמים את דמי הביטוח הלאומי בשיעורים משמעותיים.. יש עתיד תקדם חקיקה בתחום זכאות דמי אבטלה לעצמאים, כך שגם עובד עצמאי העונה על דרישות המוסד לביטוח הלאומי, יזכה לרשת ביטחון סוציאלית נאותה במצבים של סגירת עסק, חירום או הפסקת פעילות זמנית. 

יש עתיד תפעל להסדרת קיצור וטיוב המענה לעסקים הנפגעים כתוצאה ממשבר או מצב חירום לרבות התבססות על דיווח עצמי, הלוואות בערבות מדינה במקרים של התמשכות תקופת המשבר ועוד.

שיפור בתנאים הניתינם על ידי המדינה לעסקים קטנים ובינוניים

קביעת דמי מחלה: היום, עובדים עצמאיים אינם זכאים לדמי מחלה מהמוסד לביטוח לאומי. יש עתיד תקדם יצירת מנגנון חלופי למתן פיצוי בגין ימי מחלה לעובדים עצמאיים על ידי הכרה בהוצאות ביטוח בריאות לצורכי מס הכנסה. נוסף על כך, יש עתיד תפעל לקצר את תקופת ההמתנה לתשלום דמי פגיעה על ידי המוסד לביטוח לאומי. 

גמלת אבל: נקדם חוק שיעניק גמלת אבל מהביטוח הלאומי לעובדים עצמאיים המקיימים מנהגי אבלות ויושבים שבעה על קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

סיוע לעסקים במצבי חירום – מתווה קבוע

מצבי חירום בשנים האחרונות (בעיקר מבצעים צבאיים ומשבר נגיף הקורונה) פגעו קשות בציבור בעלי העסקים הקטנים. רק במהלך המשבר הנוכחי נסגרו עד כה קרוב ל-90,000 עסקים. המשבר הנוכחי חשף את חוסר המוכנות של ממשלה להתמודד עם המצב. הסיוע שניתן בשלושת הסגרים היה מאוחר, לעיתים לא אפקטיבי, ולא הצליח לעצור את מפולת קריסת העסקים. על סמך ניסיון העבר ולאור אפשרות של הישנות מצבי החירום: מבצעים צבאיים, מגפות, רעידות אדמה ועוד, יש עתיד תקדם יצירת מתווה עקרוני של פיצוי עסקים הנפגעים בגין נזק ישיר ונזק עקיף כדי לספק להם חמצן כלכלי ולמנוע קריסת עסקים רבים בתקופות הללו. נוסף על כך, המתווה יכלול מנגנון פיצוי לעסקים, אשר נפתחו בשנת המשבר (עסקים חדשים).

צמצום הבירוקרטיה ועידוד יזמות

פישוט הדיווח, רפורמה במיסוי לעצמאים בעלי מחזור נמוך: עומס רגולטורי בישראל מלווה כל בעל עסק לאורך חייו העסקיים ומקטין את יכולת הישרדותו וצמיחתו לאורך הזמן. כדי לצמצם ולפשט את הרגולציה הקיימת לעסקים זעירים במישור של דיווח ותשלומי מס, יש עתיד תקדם חקיקת מסלול חדש וייחודי של דיווח ומיסוי עבור העסקים הללו: פתיחת תיק באופן קל ונגיש באמצעות אתר רשות המיסים, ניכוי הוצאות נורמטיבי בשיעור קבוע, ללא צורך באיסוף חשבוניות והוכחת הוצאה ודיווח שנתי קל ופשוט דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים.

הקלה בנטל המס על עסקים קטנים ובינוניים

קיזוז הפסדים עסקיים מול רווחי העבר: היום, סעיף 28 לפקודת מס הכנסה מתיר קיזוז הפסדים עסקיים כנגד רווחים בשנות המס העתידיות. הסעיף אינו מאפשר קיזוז הפסדים כנגד רווחים מהשנים הקודמות, אך אפשרות זאת קיימת במדינות רבות בעולם.

משבר הקורונה הדגיש עד כמה האפשרות הזאת היא הכרחית עבור העסקים הקטנים. כדי לאפשר לעסקים המצויים בקשיים את יכולת ההישרדות ושיקומם נאפשר קיזוז הפסדים עסקיים כנגד הרווחים שנוצרו בשלוש השנים שקדמו ליצירת ההפסד.

החלת פחת מואץ: חידוש תקנות הפחת המואץ, שיאפשרו לעסקים הקטנים והבינוניים לשלם פחות מס על מכונות ועל ציוד המשמש לפעילות ייצור בתחומי התעשייה. הנושא חשוב במיוחד לבתי קפה, למוסכים, למספרות ולכל אותם עסקים קטנים שהם המנוע לצמיחה של המשק וזקוקים לסיוע כמו אוויר לנשימה. 

הכרה בהוצאות הקמת עסק: היום, הוצאות שהוצאו במסגרת הכנסות להקמת העסק אינן מוכרות בדרך כלל לצורכי מס. כדי להקל את נטל המס על עסקים בתחילת דרכם נקדם את ההכרה בהוצאות טרום-עסקיות לצורכי מס.

הגדלת הכרה בהוצאות רכב: נכון להיום, עצמאים המשתמשים ברכב ככלי עבודה זכאים לניכוי הוצאות רכב בשיעור 45% בלבד מסך ההוצאות, הכולל אגרת רישוי, ביטוחים, הוצאות דלק, טיפולים, תיקונים ופחת. שיעור זה ברוב המוחלט של המקרים אינו משקף את ההוצאה הריאלית במסגרת הפעילות העסקית. לפיכך נפעל ליצירת המנגנון אשר יבחין בין בעלי המקצועות השונים ויגדיל את שיעור ההכרה בהוצאות רכב באופן משמעותי.

הכרה בהוצאות אש"ל: סכום הוצאות אש"ל בפקודת מס הכנסה לא עודכן במשך שנים רבות. לאור זאת, ולאור השינויים המהירים בשוק העבודה ובהרגלי ניהול העסקים, נקדם הכרה חלקית בהוצאות ארוחות עסקיות בבתי קפה, בכפוף לתקרה חודשית אשר תיקבע בתקנות.

רפורמה בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים

שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מאופיין בריכוזיות גבוהה ונשלט כמעט באופן בלעדי על ידי תאגידים בנקאיים. נתח השוק של התאגידים הללו עמד על כ-95%. במטרה להנגיש את האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, יש עתיד תקדם רפורמה מקיפה בתחום, באמצעות קידום מספר שינויים מהותיים, בין היתר פתיחת מאגרי האשראי לשחקנים נוספים, צמצום פערי מידע אודות הלווים בין נותני אשראי בשוק, הגברת התחרויות של הגופים החוץ בנקאיים על ידי הרחבת מקורות המימון.

כמו כן, החלה  יש עתיד להוביל את חקיקת הבורסה לעסקים קטנים ובינוניים אשר תגדיל את אפשרויות גיוס ההון לעסקים קטנים ובינוניים ותגדיל את התחרות למול המימון הבנקאי והבורסה בתל אביב דבר שיביא לצמיחה משמעותית ולהקטנת עלויות המימון של העסקים.

רפורמה בתעריפי ארנונה עסקית

תעריפי הארנונה העסקית הגבוהים הם אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה בישראל ולסגירת העסקים. בעלי העסקים משלמים תעריף שהוא גבוה פי ארבעה ואף יותר מתעריף הארנונה למגורים. נוסף על כך, על פי החוק, תעריפי הארנונה בישראל צמודים ל-50% למדד השכר במגזר הציבורי. בעשור האחרון תעריפי הארנונה העסקית בישראל עלו בלא פחות מ-23%, כאשר שני שלישים מההתייקרות נובעים מהעלייה במדד השכר במגזר הציבורי. יש עתיד, בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי, תקדם רפורמה מקיפה בתעריפי הארנונה העסקית. בין היתר נפעל לביטול הצמדת התעריף למדד השכר במגזר הציבורי, קביעת תקרת 200% לארנונה עסקית לעומת התעריף למגורים ומניעת הפליית העסקים הקטנים במתן הנחות ארנונה.

המשך הגברת הנגישות למכרזים ממשלתיים

הרחבת השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים: נקדם תיקון לחוק חובת המכרזים, ובו נקבע בחוק נתח קבוע של הרכש הממשלתי באמצעות העסקים הקטנים והבינוניים אשר לא יקטן מ-15%–20%.

העדפה מתקנת לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה במכרזים ממשלתיים: נבחן קידום הצעת חוק המחייבת כל גוף שחלה עליו חובת המכרזים להקנות 15% מהמכרזים אשר הוא מוציא בשנה לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה. אימוץ הצעת החוק יהווה דחיפה משמעותית לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה. עידוד עסקים אלו יקדם צמיחה באזורים אלו, יביא ליצירת מקומות תעסוקה חדשים בפריפריה ולהורדה בכמות המובטלים. חיזוק כלכלי של הפריפריה יסייע בעצירת ההגירה השלילית למרכז, מגמה הנובעת בעיקר ממרחב עסקי ותעסוקתי מוגבל.

עידוד היזמות בקרב בני 45 ומעלה

תוכנית ייחודית ומקיפה לעידוד היזמות בקרב בני 45 ומעלה אשר נפלטו משוק העבודה: מטרתה הסופית של התוכנית היא מיצוי מקסימלי של פוטנציאל אוכלוסיית בני 45 ומעלה בתחום היזמות והקמת עסקים קטנים ובינוניים. התוכנית תכלול הקמת מסלול סיוע מיוחד ליזמים בני 45 ומעלה במעוף לעסקים של משרד הכלכלה והתעשייה. נבנה מסלול לעידוד הכשרות והסבות מקצועיות לבני 45 ומעלה העובדים במקצועות שוחקים (עצמאים ושכירים כאחד). נקים מתחמי עבודה משותפים ליזמים ולבעלי עסקים בני 45 ומעלה (חממות עסקיות) ונפתח קרן לעידוד העסקת עובדים בני 45 ומעלה.

דיור

כבר ב-2013 יש עתיד שמה לה למטרה שכל זוג צעיר ממעמד הביניים יהיה מסוגל לקנות דירה. זו המשמעות של שינוי סדרי העדיפויות – להעמיד במרכז הכלכלה והחברה את מעמד הביניים, האדם העובד, המשרת את המדינה ומשלם מיסים ואת מי שנאבק להיות חלק ממנו.

עם מינויו לתפקיד שר האוצר ב 2013 דרש יו"ר יש עתיד יאיר לפיד את הקמת קבינט הדיור, ועדת שרים מיוחדת שבה חברים כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לעולם הדיור והרשויות התכנוניות והביצועיות ופותרים בעיות: מתירים חסמים, מאיצים שיווקים ואישורים, מקדמים פיתוח תשתיות, מגבשים הסכמים משותפים ופתרונות מערכתיים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בתפקידו כשר האוצר וכיו"ר קבינט הדיור גיבש תוכנית לאומית לפתרון משבר הדיור שיישומה הכולל יביא להורדת מחירי הדירות בישראל. התוכנית נשענת על שלוש רגליים מרכזיות: הגדלת ההיצע; סיוע ממוקד לזוגות צעירים; פיתוח והסדרת שוק השכירות. התוכנית נותנת מענה גם לסוגיות של דיור בר-השגה והדיור הציבורי. המדיניות שהובילה יש עתיד לפתרון משבר הדיור ויישומה של התוכנית, גם אם רק בחלקה, הניבה תוצאות ראשונות, כאשר בחודש אוקטובר 2014 ירדו מחירי הדיור ב-1%, ירידה ראשונה במחירי הדיור מאז 2007. 

יש עתיד תקדם בנייה מתועשת ומודולרית בכל אזורי הארץ בכלל ובהתחדשות עירונית ובאזורים ללא היתכנות כלכלית בפרט. בנייה שכזאת תוזיל את הבנייה בעשרות אחוזים ותזרז את הבנייה. 

נפעל להטמעת חדשנות בעולם הבנייה כמענה מזרז ומוזיל למשבר הדיור בארץ. נקדם ביצוע התחדשות עירונית בדגש על אוזרי הביקוש ונאפשר לדיירים ותיקים להמיר את הגדלת דירה ביצירת שתי דירות. 

יש עתיד מאמינה שיש להסתכל על תכנון הדיור באופן שיביא בחשבון את מרקם החיים כולו. כשמסתכלים על משבר הדיור ועל תוכניות לבניית דירות, צריך גם לבחון את שאלת מיקום הדירה, מאפייני הקהילה ובהתאם תכנון מבני הציבור, השירותים החברתיים, התשתית התחבורתית, גני ילדים, בתי ספר, קופות חולים, מרכז קניות ודואר. תכנון של דיור הוא חלק מתכנון רחב של איכות חיי הפרט וחיי קהילה. 

התחדשות עירונית

אחד האתגרים הלאומיים החשובים ביותר לחברה ולמדינה בעשור הקרוב הוא יצירת המענים למאות אלפי יחידות דיור אשר להן נדרש חיזוק המבנה או הריסה ובנייה מחדש. תוכניות התחדשות עירונית למיניהן נבחנות בקריטריון עיקרי ומרכזי אחד, והוא ההיתכנות הכלכלית, אלא שזה עיקר כישלונה עד כה.

מרבית המבנים והרובעים הנזקקים להתחדשות עירונית אינם נמצאים בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית, ובשל כך אינם כלכליים ליזמים פרטיים, וכך עלולים להימצא מאות אלפי אזרחים מחוץ לתוכניות לאורך שנים בעזובה סביבתית, בתשתיות מוזנחות, בדיור מתפורר הפוגע בבריאותם ומאיים לקרוס על ראשם. 

יש עתיד תקדם ראייה אסטרטגית כוללת למדינה מתוך התייחסות למורכבות ולחשיבות המהלך של התחדשות עירונית לתושבים ולהשפעתה על איכות חייהם והחברה בכלל.

התחדשות עירונית איננה רק מבני דיור אלא התחדשות; חברתית, כלכלית, סביבתית, ירוקה, אשר תותאם לסביבה הגיאוגרפית, התעסוקתית ולמאפייני הקהילה הספציפית. נפעל לקידום התחדשות עירונית ששמה דגש על ההיבטים החברתיים, הפסיכו-ביולוגיים של האוכלוסייה, תעסוקתיים, וכלכליים בתוך כדי עידוד בנייה ירוקה ואנרגטית, דוגמת גגות ירוקים, חומרים סופגי חום, פאנלים סולרים, מים אפורים, תכנון תחבורה ציבורית ושטחים ציבוריים בטוחים בראייה מגדרית וכדומה. 

נקדם הקמת מאגר לאומי אשר ימפה את הרובעים או המבנים שבסכנת קריסה, ידרג אזורים הנמצאים על קו השבר הגיאוגרפי הנמצא ברמת סיכון גבוה לרעידות אדמה ובהתאם יתכנן את סדר העדיפות הלאומי להפניית תמיכה ממשלתית.

יש עתיד תקדם הליכי הפשטה בניוד זכויות בין אזורי התחדשות עירונית בתוך העיר ובמרחב הוועדה לתכנון ובנייה המחוזית לטובת קידום מענים באזורים שאינם כלכליים ליזם. יש עתיד תתמוך ותקדם תכנון דירות מודולריות במסגרת התחדשות עירונית.

קח אותי לנושאים העיקריים