+
מצע יש עתיד
עמוד ראשי – יש עתיד > מצע יש עתיד > הגנת הסביבה וקיימות
למצע >

מצע הגנת הסביבה
הגנת הסביבה וקיימות

מה שינינו?

  • העברנו בקריאה ראשונה את "חוק האקלים" הקובע יעד של איפוס פחמני עד 2050.
  • העברנו לרשויות המקומיות 150 מלש"ח ליישום תכנית היערכות לשינויי אקלים.
  • הענקנו מענקים לתעשיה בגובה של  מעל מיליארד ₪ למאבק במשבר האקלים.
  • חתמנו על הסכם שיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו למכירת מים מותפלים לירדן.

מה נשנה?

  • נחוקק את חוק האקלים שיציב יעד של איפוס פחמני עד 2050 ונדאג להקמת מועצת האקלים במשרד ראש הממשלה שתדאג ליישומו של החוק.
  • נפעל ליצירת משק אנרגיה יעיל וירוק תוך הפחתה של הסתמכות על דלקי מאובנים ומעבר לאנרגיות מתחדשות. 
  • נעודד שימוש בכלי רכב הפועלים באנרגיה ממקורות חלופיים ומזהמים פחות ונדאג להכנסת רכבים אלו בהדרגה לשימוש במנהל הרכב הממשלתי. 
  • נפעל למניעת המתות של חיות בריאות. הרחבת העיקורים והסירוסים של השירותים הווטרינריים ברשויות המקומיות ונמשיך לפעול לעידוד אימוץ בעלי חיים ולצמצום המשלוחים החיים.
  • נמשיך לפעול למנוע זיהום אוויר באזור מפרץ חיפה, על ידי הוצאת התעשיות המזהמות במפרץ והקמת תעשיות נקיות במקומן.
למצע המלא

הקדמה

משבר האקלים הוא האתגר הגדול ביותר הניצב בפני האנושות. ההתמודדות עם המשבר תקבע במידה רבה כיצד הדורות הבאים יוכלו לקיים חיים על כדור הארץ. יש עתיד מחויבת להוביל מדיניות המקדמת שמירה על משאבי הסביבה, הפחתה ומניעה של זיהומים וסיכונים סביבתיים וגם האצת המעבר לאנרגיות מתחדשות,…למצע המלא

משבר האקלים הוא האתגר הגדול ביותר הניצב בפני האנושות. ההתמודדות עם המשבר תקבע במידה רבה כיצד הדורות הבאים יוכלו לקיים חיים על כדור הארץ. יש עתיד מחויבת להוביל מדיניות המקדמת שמירה על משאבי הסביבה, הפחתה ומניעה של זיהומים וסיכונים סביבתיים וגם האצת המעבר לאנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית והפחתת הנסיעה הפרטית. אנו רואים בשמירה על הסביבה חלק ממחויבותנו לדורות הבאים, ומכירים בזיקה ההדוקה בין האופן שבו המדינה שומרת על הטבע, על איכות משאבי הטבע, על המים, על המגוון הביולוגי, על מקורות האנרגיה והמזון ועל בעלי החיים ובין איכות החיים והעתיד של בני האדם. שרת האנרגיה קארין אלהרר הובילה באוקטובר 2021 החלטת ממשלה שלפיה ישראל תגיע לאיפוס פליטות פחמן עד 2050, יעד שיעוגן כחלק מחוק האקלים שהתחלנו לקדם. יש עתיד תמשיך להוביל מדיניות אזרחית סביבתית מקדמת פיתוח בר-קיימא לשיקום הכלכלה והטבע, בתוך כדי עמידה ביעדי האו"ם לעצירת ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים ושמירה על המגוון הביולוגי-אקולוגי. כמו-כן יש לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, האצת המעבר לתחבורה ציבורית חשמלית ועידוד הרגלי צריכה אקולוגיים נכונים יותר. 

חוק האקלים

ישראל זקוקה לחוק אקלים שאפתני שייצוק את המסגרת הנורמטיבית להתמודדות ממשלתית כוללת עם משבר האקלים – יעגן את יעדי העל בחקיקה ראשית ויקבע מנגנון של פיקוח ובקרה על יישומו בידי משרדי הממשלה. הכנסת ה-24 אישרה בקריאה ראשונה חוק אקלים ממשלתי, יש עתיד מאמינה שיש להרחיבו, כך שיכלול יעדי-על ויעדי ביניים שאפתניים יותר – במעבר לאנרגיות מתחדשות, בהתייעלות אנרגטית ובהפחתת הנסועה הפרטית. כמו כן חוק האקלים שמקדם חה"כ יוראי להב-הרצנו בשיתוף ארגון "אדם טבע ודין" שם דגש מיוחד על מנגנון היישום של החוק באופן שיבטיח שתוכניות העבודה של משרדי הממשלה יגיעו ליעדים שנקבעו בחוק – הקמת מועצת אקלים לאומית במשרד ראש הממשלה, ועדת מומחים מדעית-אקדמית וממוני אקלים שיעבדו בכל משרדי הממשלה הרלוונטיים. יש עתיד נחושה לחוקק את חוק האקלים בקריאה שנייה ושלישית מתוך מחויבות להביא את מדינת ישראל למצב של איפוס פחמני עד 2050.  

אנרגיה נקייה וזולה 

יש עתיד תמשיך לפעול ליצירת משק אנרגיה יעיל וירוק בתוך כדי הפחתה הדרגתית ואחראית בתלות של ישראל בדלקי מאובנים והאצת המעבר לאנרגיות מתחדשות. בשנה האחרונה קידמה שרת האנרגיה קארין אלהרר את הפרויקט האגרו-וולטאי להקמת אנרגיות מתחדשות בשטחים חקלאיים, חיוב הקמה של מתקני אנרגיה סולארית על מוסדות חינוך וקידום מנהלי אנרגיה אזוריים לעידוד אנרגיות מתחדשות ברשויות המקומיות בתוך כדי יצירת מסלול מהיר לחיבור מתקנים סולאריים בדו שימוש. כמו כן הושקעו בשנה האחרונה משאבים רבים במחקר ופיתוח, קידום חברות בתחומי האגירה, המימן, האנרגיות הירוקות וחברות נוספות כבסיס לשיתוף פעולה בין-לאומי שיסייע להיאבק במשבר האקלים. מעבר לכך, משרד האנרגיה בהובלת השרה אלהרר פעל לקידום מעבר לבנייה ירוקה ובנייה מאופסת אנרגיה, הציע תמיכה רוחבית לרשויות מקומיות במסגרת תוכנית ה"מאיץ" להקמת אנרגיות מתחדשות, התייעלות באנרגיה והערכות למשבר האקלים, חילק מענקים להתייעלות באנרגיה למפעלים בעלי צריכת אנרגיה משמעותית ועוד. נמשיך לפעול לשדרוג משק החשמל ורשת הולכת החשמל כדי להאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות, נקדם פרויקטים להקמת אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה ונסיר חסמים בפני יזמי אנרגיות מתחדשות.

תכנון עירוני סביבתי

מעל 90% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת בערים. יש עתיד סבורה כי תכנון עירוני איכותי ונכון הינו מענה חשוב ממדרגה ראשונה לבעיות הסביבה, הבריאות ואיכות החיים בעיר. אנו מאמינים כי המרחב שבו אנו חיים משפיע לאין שיעור על איכות חיינו ולכן נדאג שהשטחים הפתוחים יהיו נגישים לכל שכבות האוכלוסייה, יעודדו אינטראקציה חברתית ויתוחזקו ברמה גבוהה. יש עתיד תיזום תכנון עתידי לטבע העירוני. השטחים הפתוחים בעיר יתוכננו בחוכמה וייצרו רשת "ירוקה – כחולה" רציפה ונגישה שבה מחוברים כל השטחים הפתוחים – ירוקים או בעלי זיקה למים כמו נחלים. נקדם רשת שבילים ומסדרונות ירוקים המחברים בין הישובים ברצף ביניהם ובתוכם ומשמשים ריאות ירוקות ומותאמים להליכה, ריצה ורכיבה על אופניים, בבטחה וללא מכשולים. כמו כן יש עתיד תקדם חקלאות עירונית על גגות מבנים בערים באמצעות יצירת תמריצים כלכליים כדי לעודד ניצול מיטבי של שטחים בנויים (דו-שימוש). 

פיתוח מפרץ חיפה

תושבי מטרופולין חיפה זכאים לחיות באזור ללא מפגעים סביבתיים המשפיעים באופן ישיר על בריאותם ועל איכות חייהם. זיהום האוויר מהמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה מייצר תחלואה גבוהה באזור לעומת אזורים אחרים בארץ. ראש הממשלה יאיר לפיד הוביל החלטת ממשלה היסטורית בדבר פיתוח מפרץ חיפה עם התווית חזון ברור למפרץ – אזור שוקק חיים, עם מגורים לזוגות צעירים, ריאות ירוקות, תעשיות הייטק וגרין-טק. זאת, בתוך כדי סגירת התעשיות הפטרוכימיות הפועלות במפרץ בהקדם האפשרי.

שטחים פתוחים  

הגנה על מסדרונות אקולוגיים ושטחים פתוחים – יש עתיד תפעל לחיזוק ההגנה על המסדרונות האקולוגיים והשטחים הפתוחים במדינת ישראל. אוכלוסיית ישראל צפויה להכפיל את עצמה בארבעים השנה הקרובות, דבר שידרוש גידול דרמטי בהיצע הדירות. אנחנו סבורים שתכנון עירוני ובין-עירוני חייב לאזן בין צורכי הבנייה והפיתוח ובין ערכי שמירה על הטבע. בטרם תאושר בנייה על שטחים פתוחים, יש למצות את עתודות הבנייה בתוך הערים, בדגש על פרויקטים של התחדשות עירונית. יש עתיד תוודא כי איזון זה יישמר בכלל מוסדות התכנון בישראל, וכי ערכי הטבע יקבלו התייחסות מעמיקה והולמת בכל תוכניות הבנייה. 

בכנסת האחרונה מנעו שר התיירות יואל רזבוזוב וחה"כ יוראי להב-הרצנו הקמה של מבנה קבע כאמפיתיאטרון במכתש רמון ושמרו עליו כאתר טבע לאומי ייחודי. נוסף על כך, סייע חה"כ יוראי להב-הרצנו כיו"ר השדולה הסביבתית בכנסת למאבקי סביבה רבים לשמירה על מסדרונות אקולוגיים ברחבי הארץ, לרבות בכוכב יאיר, עמק השלום ועמק הצבאים במודיעין. יש עתיד תקדם חקיקה אשר תוסיף הגנות גם לשטחים פתוחים בעלי ערכי טבע חשובים שאינם מוגדרים כגנים לאומיים או שמורות טבע. כמו כן נקדם שיקום ביצות, בריכות חורף ונחלים שיאפשרו עמידה ביעדי אמנת רמסר של האו"ם, למשל, הגנה על ביצות על-ידי אגירת מי גשמים מוניציפאליים, מה שימנע שיטפונות בערים וביישובים. 

תוכניות הבנייה ברכס לבן – יש עתיד מתנגדת לתוכניות הבנייה בהרי ירושלים. זו תהיה בכייה לדורות לבנות על רכס לבן. אנחנו מתנגדים להחרבת מסדרון אקולוגי זה הנדיר ביופיו, באזור כה חשוב לאזרחי ישראל ומהבודדים שנותרו במדינה, בתוך כדי הרס מעיינות, בתי גידול של מאות בעלי חיים וכריתת עשרות אלפי עצים.

תחבורה בת-קיימא

ארגון הבריאות העולמי קבע שזיהום אוויר הוא גורם מסרטן, והיום תחבורה היא גורם עיקרי בזיהום האוויר בישראל. יש עתיד סבורה שהשקעת המדינה בתשתיות תחבורה ציבורית ובפתרונות תחבורה חדשניים תביא להקטנת מספר תאונות הדרכים, לצמצום פערים חברתיים, לייצור מקומות עבודה, לשמירה על שטחים פתוחים ולהפחתת זיהום האוויר. מערך התחבורה הציבורית בישראל מוכרח להיות זמין, יעיל, רחב ונגיש, באופן שאזרחי ישראל יוכלו להסתמך עליו בניהול סדר יומם. כדי לצמצם את התלות ברכב הפרטי ואת בעיית העומס בכבישים תפעל יש עתיד כך שמירב השירותים לתושב יימצאו במרחק הליכה או רכיבה על אופנים. בהובלת שרת האנרגיה קארין אלהרר השקיעה הממשלה 650 מיליון שקלים בחשמול משק התחבורה בישראל בדגש על אוטובוסים. נמשיך לפעול להרחבת התחבורה הציבורית בישראל והנגשתה ובתוך כך – המעבר המלא לאוטובוסים חשמליים, המשך יצירת צירי הליכה רחבים נגישים ומוצלים להולכי רגל, כפי שהממשלה התחילה ליישם בתוכנית ממשלתית להצללה אשר אושרה בשנה האחרונה, פיתוח שבילי אופניים עירוניים ובין-עירוניים והקמת שטחים פתוחים חדשים לטובת הציבור. כמו כן נוודא ששכונות חדשות נגישות לתחבורה ציבורית ומסוגלות לספק לדייריהן צרכים בסיסיים ויותר מכך (חינוך, בריאות, פנאי וכו'). נעודד שימוש בכלי רכב חשמליים ונפעל להכנסת רכבים אלו בהדרגה לשימוש במנהל הרכב הממשלתי. 

פינוי התחנה המרכזית בת"א

התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב היא אחד המפגעים הסביבתיים, הבריאותיים והחברתיים החמורים ביותר בישראל. בדיון בכנסת שיזם חה"כ יוראי להב-הרצנו נמסר על ידי המשרד להגנת הסביבה, שזיהום האוויר בתחנה הוא מהמסוכנים בישראל. אנו סבורים שיש להביא לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב בהקדם האפשרי. זאת, בשילוב יצירת פתרונות תחבורתיים המיטיבים עם כלל תושבי העיר והאזור.

בעלי חיים ורווחתם

מפלגת יש עתיד רואה חשיבות רבה ברווחת בעלי החיים בכל מקום – בטבע, במשקים, בבתים ובערים. נפעל להקל על סבלם, לשפר את מעמדם החוקי ולראות בהם חלק בלתי נפרד מהקיום שלנו בתוך כדי שמירה על כדור הארץ למען הדורות הבאים. כמו כן המפלגה מודעת לחשיבות הרבה של עמותות לרווחת בעלי החיים הפזורות ברחבי הארץ הממלאות תפקיד חשוב בדאגה לבעלי החיים, ועל כן תפעל בשיתוף פעולה תוך תקצובם האפקטיבי. 

חיות בית – יש עתיד מודעת למצב הקשה בארץ של התפוצצות האוכלוסין בקרב חתולי הקהילה בעקבות הזנחה של שנים רבות ומכירה בכך שרק סירוס ועיקור היא הדרך ההומנית ביותר לצמצום התופעה. בעקבות דרישה של חה"כ יסמין סאקס פרידמן הוגדל תקציב הסירוס והעיקור לחתולי הקהילה. כמו כן תפעל המפלגה להקמת מרפאות המיועדות למשימה זו, תתקצב כנדרש את הרשויות המקומיות, תעודד הקמת פינות האכלה מוסדרות בשיתוף פעולה עם פעילי בעלי חיים ותתמוך בהקמת חתוליות דרך תמיכה בקולות קוראים. המפלגה מכירה בתופעת הכלבים המשוטטים הפזורים בעיקר בפריפריה, וכי עד כה לא נעשו צעדים אפקטיביים לצמצום התופעה. המפלגה תומכת בפיילוט עקר-סרס-חסן-החזר שחברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן קידמה בכנסת ה-24. כדי לצמצם את בעלי החיים המשוטטים ובעלי החיים הנמצאים בהסגרים ובעמותות, תפעל המפלגה נגד תופעת הסחר והזיווג.

חיות משק – יש עתיד תפעל לצמצום הסבל של חיות המשק, ובכלל זה תפעל לצמצום עד כדי הפסקה מלאה של ייבוא מקנה לארץ ("המשלוחים החיים") מתוך הבנה כי מדובר בפרקטיקה אכזרית אשר יש לה חלופות ראויות. נוסף על כך, המפלגה תקדם לאסור פרקטיקות אכזריות במשקי החזירים, תפעל להרחיב את ההגנות על סוסים וחמורים ותקדם את ישראל להיות בחזית האומות הדוגלות בחמלה לבעלי החיים. 

חיות הבר – כחלק מהחזון לצמצום סבל לא הכרחי בבעלי החיים, יש עתיד תומכת באיסור ציד למטרות ספורט והנאה, תפעל לפיקוח הדוק בפינות החי ולקידום ההגנה על בעלי החיים בגני חיות. 

משפט ואכיפה – יש עתיד תפעל לקידום התקנת תקנות להגנה על בעלי חיים, תקדם הגדלת צוותי האכיפה ותוביל ענישה מיידית נגד המתעללים. כמו כן אנו מאמינים כי המאבק לצמצום בהתעללויות בבעלי חיים צריך להיעשות בשיתוף פעולה עם הציבור, וכי יש לרתום אותו לכך בהסברה. כמו כן נפעל לקדם כלים אפקטיביים ליישום ולפיקוח חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) המאפשר לערוך ניסויים בבעלי חיים בתוך כדי מניעת סבל לא הכרחי בבעלי חיים.

יש עתיד מכירה בהמלצת משרד הבריאות לגבי תזונה בת-קיימא ותקדם סימון מוצרים לפי דריסת הרגל הפחמנית-אקולוגית כדי לאפשר לציבור לבחור בתזונה נכונה ובריאה יותר. 

שמירה על הטבע

שמירת הטבע והגנה על עצים- יש עתיד תקצה משאבים לשמירה על הטבע ועל המערכות האקולוגיות השונות ברחבי הארץ בשמורות הטבע ומחוצה להן. חה"כ יוראי להב-הרצנו קידם בכנסת האחרונה את החוק לדיווח על מצב המגוון הביולוגי בישראל, בהתאם למחויבות של ישראל לפי האמנה בדבר המגוון הביולוגי של האו"ם. החוק יסייע לישראל לפעול באופן יעיל למניעת הכחדת אוכלוסיות של בעלי חיים וצמחים בישראל, בתוך כדי ניהול משאבי הטבע המקומיים בצורה מיטבית. נוודא את יישום התוכנית להזרמת מים לנחלי הארץ הסובלים מבצורת זה שנים הפוגעת בבתי הגידול שבהם וביכולתם של מטיילים ליהנות מהם. יש עתיד תפעל לחקיקת חוק שמורות מורשת תרבותית לכל האתרים הארכיאולוגיים וחוק שמורות אקולוגיות למקומות שבהם מצויים מיני צמחים ובעלי-חיים בסכנת הכחדה. נפעל להצלת ים המלח, משאב ייחודי ובין-לאומי, ההולך ונעלם לנגד עינינו, בפתרון ישים ובהתייעצות עם מדענים ועם גורמי שמירת טבע ומשרדי הממשלה הרלוונטיים.

הגנה על עצים – בכנסת האחרונה קידם חה"כ יוראי להב-הרצנו חוק להגברת ההגנה על עצים בוגרים במטרה להגדיל את שיקול הדעת של פקיד היערות הארצי בתהליכי התכנון, להגביר את השקיפות של הליך הכריתה למול תושבים ולהקים קרן לאומית לשימור ונטיעה של עצים. אנו מאמינים כי לשלטון המקומי חלק מרכזי בהגנת הסביבה באופן כללי ובשמירה על עצים במרחב הבנוי בפרט, ונפעל להדק את הקשרים שבין הממשלה, לשלטון המקומי ולארגוני החברה האזרחית.

טיפול בפסולת

ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בייצור פסולת לנפש. אחוז הפסולת ההולך להטמנה, ובכך מזהם את הסביבה שלנו, גבוה מאוד. יש עתיד תפעל להענקת תמריצים כלכליים לייצור תהליך הפרדת האשפה במקור ולקידום פתרונות קצה לפסולת המופרדת. נפעל להגברת פעולת האכיפה למניעת השלכת פסולת בשטחים פתוחים ושריפות פסולת במרחב הציבורי והפרטי. נפעל לפיתוח תוכניות חינוכיות והסברתיות להעמקת המודעות להכרח במחזור ולצמצום הצריכה המזהמת כולל הפחתת השימוש בפלסטיק. 

כחלק מהמאמץ הלאומי להפחתת השימוש בפלסטיק, העלתה ממשלת ישראל את המס על כלים חד-פעמיים, מהלך שהוביל לירידה משמעותית בהיקף צריכת הפלסטיק. בכנסת האחרונה קידם חה"כ יוראי להב-הרצנו הצעת חוק להרחבת התשלום על שקיות חד-פעמיות לכלל בית העסק בישראל. בכנסת הקרובה נקדם חקיקה אשר תאסור לחלוטין שימוש בשקיות פלסטיק חד-פעמיות עד 2030, כנהוג במדינות מפותחות רבות. כמו כן נגביל את הייצור והשיווק של פלסטיק מזהם במיוחד מסוג OXO, נעודד תחליפיים מתכלים לקשים ולמוצרים חד-פעמיים נוספים ונאסור בחקיקה ראשית על הכנסת כלים חד-פעמיים לשמורות הטבע, הגנים הלאומיים ולחופי הים.

במדינת ישראל נזרק כל שנה מזון בשווי 20 מיליארד שקלים. יש עתיד תקדם תוכנית לאומית לצמצום זריקת המזון, חינוך לצריכה נבונה ולניצול המזון המיותר לטובת עמותות ואנשים הזקוקים לו.

הים וחופי הים 

יש עתיד מכירה בהיותו של הים משאב ייחודי, חיוני ומוגבל – שיש לשמור עליו. לשם כך נפעל להקמת רשות ים וחופים אשר תנהל את הים, תיצור איזון בין השימוש במשאבי הטבע ובין שימור הסביבה הימית ותסדיר את היחסים בין המשתמשים השונים – פנאי, תחבורה, תיירות, דיג, נופש, תקשורת ועוד. הרשות תפעל לשמירה על חופי המדינה פתוחים לשימוש הציבור, לדאגה לניקיונם ולאכיפת קנסות בזיהומם וכן לפתיחת חופי הרחצה ללא תשלום. אנו מאמינים כי ישראל לא צריכה לשמש כחצר האחורית של תעבורת הנפט במזרח התיכון. ממשלת ישראל הנוכחית בלמה את הרחבת הפעילות של חברות נפט במפרץ אילת ואשקלון עם פוטנציאל נזק גדול למרחב הימי והיבשתי, בדגש על שונית האלמוגים באילת. בכנסת הקרובה נקדם חוק אשר יחייב מוסדות תכנון לבחון ולהתאים מחדש תוכניות בנייה הסמוכות לחוף אשר אושרו לפני חוק שמירת הסביבה החופית כדי לשמור על חופי הים של ישראל.  

חינוך סביבתי

חינוך סביבתי ומנהיגות סביבתית- יש עתיד מאמינה כי חינוך סביבתי הוא המפתח לשינוי ארוך טווח בכל הקשור לתפיסת הקיימות שיש לאמץ. לבתי הספר ולתנועות וארגוני הנוער יש תפקיד משמעותי בהגדלת המודעות למשבר האקלים וביכולת של כל אדם לתרום לשמירה על הסביבה. בכנסת האחרונה הוביל חה"כ יוראי להב-הרצנו את נושא החינוך הסביבתי והאקלימי במערכת החינוך ובחינוך הבלתי פורמלי. משרד החינוך אישר תוכנית חדשה לחינוך סביבתי ואקלימי מגן עד י"ב אשר תיכנס לתוקף בשנת הלימודים הקרובה בכל בתי הספר בישראל. מטרתנו היא להמשיך לפתח ולהרחיב תוכניות אלו. 

כלכלה מעגלית וירוקה

יש עתיד תפעל לפיתוח כלכלה ירוקה, לרבות הכנסת שיקולי כלכלה סביבתית בהערכת פרויקטים ממשלתיים, כך שהעלות הסביבתית תוכלל בתחשיבי עלות-תועלת של הפרויקט מתוך הבטחת מדיניות "המזהם משלם". נפעל למתן תמריצים ממשלתיים למיזמים התומכים ומפתחים כלכלה ירוקה, במיוחד "כלכלה מעגלית", שבה הפסולת הופכת למשאב. כמו כן נקדם חקיקה המחייבת גופים מוסדיים, כמו בנקים, חברות ביטוח וקרנות הון-סיכון, לשקול שיקולים סביבתיים בעת ביצוע השקעות פיננסיים באמצעות כספי ציבור.

פיקוח על חומרי הדברה

פיקוח מוגבר על שימוש בחומרי הדברה- תושבי ישראל צורכים באופן קבוע שאריות אסורות של חומרי הדברה בפירות ובירקות שלהם. פעלנו ליישום תקנות המצמצמות באופן דרסטי את חומרי ההדברה המותרים במזון ובתוצרת החקלאית והאוסרות שימוש בחומרים מסרטנים, ולהם יימצאו תחליפים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה. נמשיך לצמצם את השימוש בחומרי הדברה ונגביר את השקיפות לציבור בקשר לשימוש בחומרים אסורים. 

שיתוף פעולה אזורי

קידום אמנה אקולוגית ושיתופי פעולה אזוריים- יש עתיד תפעל לקידום "שלום אקולוגי" בין המדינות השכנות לנו בתחום ניהול משאבי הטבע, השמירה על הים ומחקר ופיתוח בחקלאות ובתחום האנרגיה המתחדשת. בשנה האחרונה קידם משרד האנרגיה בראשות השרה קארין אלהרר שיתופי פעולה עם שכנתנו ירדן לייצור אנרגיית שמש במיזמים משותפים. כמו כן נפתח תוכנית עבודה אזורית בין-מדינתית לשיקום המערכות האקולוגיות האזוריות אשר תכלול נטיעת צמחייה מתאימה באזור המדברי הצחיח והחלפת צמחייה פולשת בצמחייה מקומית.

קח אותי לנושאים העיקריים