+
מצע יש עתיד
עמוד ראשי – יש עתיד > מצע יש עתיד > עסקים קטנים ובינוניים
למצע >

מצע עסקים קטנים ובינוניים
עסקים קטנים ובינוניים

מה שינינו?

  • הגנו על עסקים קטנים ובינוניים במשבר הקורונה ולא איפשרנו הטלת סגרים אלא חיים לצד הקורונה.
  • קידמנו מתווה לפיצוי עצמאים שנדבקו בנגיף הקורונה או שהיו חייבים בבידוד.
  • הובלנו חוק לפיצוי עצמאים בגין הפגיעה שספגו בגל האומיקרון באמצעות מענקים מיוחדים.

מה נשנה?

  • נגדיל את הזכויות הסוציאליות של בעלי עסקים קטנים ובינוניים ונעניק להם דמי מחלה וגמלת אבל לעצמאיים ובכך נצמצם את האפליה.
  • נקבע דמי אבטלה לעצמאיים.
  • נעניק הטבות ליולדות עצמאיות, נשווה את תנאי הזכאות לקבלת גמלת שמירת הריון בין יולדת שכירה ליולדת עצמאית ונדאג לתיקון לחוק שייצור מנגנון שיפצה עובדת עצמאית, על אובדן הכנסות בדין פיקוח רפואי, במשך חודשי ההריון ו/או בדיקות רפואיות שגרתיות הקשורות בהריון.
  • נדאג למתווה קבוע לסיוע לעסקים במצבי חירום לאומיים. 
  • נעודד השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים וניתן העדפה מתקנת לעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה במכרזים אלה.
למצע המלא

הקדמה

בישראל כ-600 אלף עסקים קטנים ובינוניים, והם המגזר הגדול והיצרני ביותר במשק הישראלי. העסקים הקטנים מהווים 99% מהעסקים הרשומים בישראל, הם תורמים למשק כ-53% מהתמ"ג ומעסיקים כ-69% מהמועסקים במגזר הפרטי. הם פרוסים בכל רחבי המדינה ומחזיקים את הפריפריה על גבם. הם הדרך הטובה ביותר להיאבק…למצע המלא

בישראל כ-600 אלף עסקים קטנים ובינוניים, והם המגזר הגדול והיצרני ביותר במשק הישראלי. העסקים הקטנים מהווים 99% מהעסקים הרשומים בישראל, הם תורמים למשק כ-53% מהתמ"ג ומעסיקים כ-69% מהמועסקים במגזר הפרטי. הם פרוסים בכל רחבי המדינה ומחזיקים את הפריפריה על גבם. הם הדרך הטובה ביותר להיאבק באבטלה, בעוני ובפערים חברתיים. הם המנוע האמיתי של המשק, והלב הפועם של כל כלכלה בריאה וצומחת.

למרות חשיבותם ותרומתם לכלכלה העסקים הקטנים והבינוניים סבלו במשך שנים ממדיניות מפלה, המעודדת את העסקים הגדולים בלבד. זאת לצד רמת תחרותיות נמוכה במשק הישראלי וריכוזיות גבוהה. אחוז ניכר מהעסקים הקטנים נסגרים בתוך פחות משנה מיום הקמתם בשל מצוקת אשראי, עומס בירוקרטי וקשיים אחרים. 

משבר הקורונה

התמודדות על ההשלכות שיצר משבר הקורונה- היחס המפלה של הממשלות הקודמות כלפי העסקים הקטנים בא לידי ביטוי ביתר שאת במשבר הקורונה. היד על ההדק בסגרים הייתה קלה מדי, ההנחיות שונו חדשות לבקרים וגם הפיצוי הכספי לא היה מותאם לגודל המשבר, לא פעם קיבל מאפיינים פוליטיים והכניס עסקים רבים לבעיות מול רשות המיסים כבר בשנת 2021. 

הקמת קואליציית השינוי ביוני 2021, עם יש עתיד כבסיס וכעוגן, סימנה מפנה משמעותי ביחס של הממשלה כלפי העסקים הקטנים והבינוניים. משרד הכלכלה והתעשייה בראשות השרה אורנה ברביבאי הוביל את הטיפול הכלכלי של הממשלה בגלי הקורונה ללא סגרים וללא נזק משמעותי למשק, למגזר העסקי ולעובדים כדי לאפשר את שגשוגם של העסקים הקטנים והבינוניים. 

חברי הכנסת של יש עתיד נאבקו בוועדות הכנסת לסיוע לעסקים שנפגעו בצורה משמעותית ממשבר הקורונה. חברי הכנסת סימון דוידסון וולדימיר בליאק הובילו מאבק שאפשר את פתיחת הבריכות והאטרקציות לילדים בקיץ 2021 וכן מתן פטור מבדיקות לילדים עם צרכים מיוחדים בכניסה לעסקים עם "תו ירוק".

בוועדת הכספים הובילו חברי הכנסת נירה שפק וולדימיר בליאק את חקיקת חוק החל"ת החדש אשר סייע לבעלי העסקים לגייס עובדים ולחזור לפעילות סדירה ומניבה, ובמקביל  את קידום מתווה הפיצוי לעצמאים בגין ימי בידוד – הן לעצמאים שנחשפו לחולה והן, לראשונה, גם לעצמאים שחלו בנגיף. 

מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, חה"כ ולדימיר בליאק, הוביל מול רשות המיסים את דחיית השבת מענקי הקורונה שהתקבלו ביתר – מאוגוסט 2021 ועד ליוני 2022, כולל פריסת החזרים רחבה וביטול ריבית פיגורים.

קידום עסקים קטנים ובינוניים

סיעת יש עתיד בכנסת שמה למטרה את קידום העסקים הקטנים והבינוניים בכלל וועדות הכנסת. חברי ועדת הכלכלה חה"כ בועז טופורובסקי וחבר הכנסת רון כץ קידמו את רפורמת הייבוא הגדולה, אשר לראשונה מעניקה ליבואנים הקטנים את האפשרות הממשית להתחרות מול החברות הגדולות בשוק.

חברת הכנסת מירב בן ארי הובילה את ביטול היטל העובדים הזרים, מס מיותר ומזיק, אשר הכביד מאוד על המסעדנים, המלונאים, החקלאים ועוד.

משרד הכלכלה והתעשייה הרחיב באופן משמעותי את סל השירותים הניתנים לעסקים על ידי הסוכנות לעסקים הקטנים והבינוניים. פעילות המשרד הובילה לגידול של 30 מיליארד שקלים בתוצר העסקי של עסקים קטנים ובינוניים בשנת 2021 לעומת שנת 2019.

נוסף על כך, חברי ועדת הכספים, בשיתוף עם שרת הכלכלה והתעשייה, הובילו את חקיקת חוק פיצוי לעצמאים בגין גל האומיקרון, אשר, להבדיל מהמתווים הקודמים ובהתאם לדרישת סיעת יש עתיד, מבוסס על מתווה "צוק איתן", שגובש בשנת 2014 על ידי שר האוצר אז יאיר לפיד.

דמי אבטלה לעצמאים

עובדים עצמאיים, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, אינם זכאים היום לדמי אבטלה או לכל רשת ביטחון סוציאלית אחרת. זאת אף על פי שהם משלמים את דמי הביטוח הלאומי בשיעורים משמעותיים. במצב אבסורדי זה עובדים עצמאיים מפרישים כסף למוסד ביטוח לאומי, כמעט ללא קבלת תמורה. מצב החוק הקיים מהווה אפליה יסודית בזכויות הסוציאליות שהמדינה מעניקה לעובדים עצמאיים לעומת אלו המוענקות לעובדים השכירים. יש עתיד תוביל לתיקון המצב בחקיקת חוק "דמי אבטלה לעצמאים", כך שגם עובד עצמאי העונה על דרישות המוסד לביטוח הלאומי יזכה לרשת ביטחון סוציאלית נאותה במצבים של סגירת עסק, חירום או הפסקת פעילות זמני

צמצום אפליה

צמצום אפליה של בעלי עסקים קטנים ובינוניים בזכויות סוציאליות-

קביעת דמי מחלה – היום עובדים עצמאיים אינם זכאים לדמי מחלה מהמוסד לביטוח לאומי. יש עתיד תקדם יצירת מנגנון חלופי למתן פיצוי בגין ימי מחלה לעובדים עצמאיים על ידי הכרה בהוצאות ביטוח בריאות לצורכי מס הכנסה. נוסף על כך, יש עתיד תפעל לקצר את תקופת ההמתנה לתשלום דמי פגיעה על ידי המוסד לביטוח לאומי. 

גמלת אבל – נקדם הצעת חוק שתעניק גמלת אבל מהביטוח הלאומי לעובדים עצמאיים המקיימים מנהגי אבלות ויושבים שבעה על קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

סיוע לעסקים במצבי חירום

מצבי חירום בשנים האחרונות (בעיקר מבצעים צבאיים ומשבר נגיף הקורונה) פגעו קשות בציבור בעלי העסקים הקטנים. רק במהלך המשבר הנוכחי נסגרו עד כה קרוב ל-90,000 עסקים. המשבר הנוכחי חשף את חוסר המוכנות של ממשלה להתמודד עם המצב. הסיוע שניתן בשלושת הסגרים היה מאוחר, לעיתים לא אפקטיבי ולא הצליח לעצור את מפולת קריסת העסקים. על סמך ניסיון העבר ולאור אפשרות של הישנות מצבי החירום: מבצעים צבאיים, מגפות, רעידות אדמה ועוד, יש עתיד תקדם יצירת מתווה מקיף, ברור וקבוע של פיצוי עסקים הנפגעים בגין נזק ישיר ונזק עקיף כדי לספק להם חמצן כלכלי ולמנוע קריסת עסקים רבים בתקופות הללו. נוסף על כך, המתווה יכלול מנגנון פיצוי לעסקים אשר נפתחו בשנת המשבר (עסקים חדשים).

צמצום הבירוקרטיה ועידוד יזמות

פישוט הדיווח, רפורמה במיסוי לעצמאים בעלי מחזור נמוך – עומס רגולטורי בישראל מלווה כל בעל עסק לאורך חייו העסקיים ומקטין את יכולת הישרדותו וצמיחתו לאורך הזמן. כדי לצמצם ולפשט את הרגולציה הקיימת לעסקים זעירים במישור של דיווח ותשלומי מס תקדם יש עתיד חקיקת מסלול חדש וייחודי של דיווח ומיסוי עבור העסקים:

  • פתיחת תיק באופן קל ונגיש באמצעות אתר רשות המיסים
  • ניכוי הוצאות נורמטיבי בשיעור קבוע, ללא צורך באיסוף חשבוניות והוכחת הוצאה
  • דיווח שנתי קל ופשוט דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים 

הקלה בנטל המס

הקלה בנטל המס על עסקים קטנים ובינוניים-

קיזוז הפסדים עסקיים מול רווחי העבר – היום סעיף 28 לפקודת מס הכנסה מתיר קיזוז הפסדים עסקיים כנגד רווחים בשנות המס העתידיות. הסעיף אינו מאפשר קיזוז הפסדים כנגד רווחים מהשנים הקודמות. אפשרות זו קיימת במדינות רבות בעולם. 

דווקא משבר הקורונה הדגיש עד כמה האפשרות הזאת היא הכרחית עבור העסקים הקטנים. כדי לאפשר לעסקים המצויים בקשיים את יכולת ההישרדות ושיקומם נאפשר קיזוז הפסדים עסקיים כנגד הרווחים שנוצרו בשלוש השנים שקדמו ליצירת ההפסד.
החלת פחת מואץ – חידוש תקנות הפחת המואץ שיאפשרו לעסקים הקטנים והבינוניים לשלם פחות מס על מכונות וציוד המשמש לפעילות ייצור בתחומי התעשייה. זה חשוב במיוחד לבתי קפה, למוסכים, למספרות ולכל אותם עסקים קטנים שהם המנוע לצמיחה של המשק וזקוקים לסיוע כמו אוויר לנשימה. 

הכרה בהוצאות הקמת עסק – היום הוצאות שהוצאו במסגרת הכנסות להקמת העסק אינן מוכרות בדרך כלל לצורכי מס. כדי להקל את נטל המס על עסקים בתחילת דרכם נקדם את ההכרה בהוצאות טרום-עסקיות לצורכי מס.
הגדלת הכרה בהוצאות רכב – נכון להיום עצמאים המשתמשים ברכב ככלי עבודה זכאים לניכוי הוצאות רכב בשיעור 45% בלבד מסך ההוצאות, הכולל אגרת רישוי, ביטוחים, הוצאות דלק, טיפולים, תיקונים ופחת. שיעור זה ברוב המוחלט של המקרים אינו משקף את ההוצאה הריאלית במסגרת הפעילות העסקית. לפיכך נפעל ליצירת המנגנון אשר יבחין בין בעלי המקצועות השונים ויגדיל את שיעור ההכרה בהוצאות רכב באופן משמעותי.
הכרה בהוצאות אש"ל – סכום הוצאות אש"ל בפקודת מס הכנסה לא עודכן במשך שנים רבות. לאור זאת, ולאור השינויים המהירים בשוק העבודה ובהרגלי ניהול העסקים, נקדם הכרה חלקית בהוצאות ארוחות עסקיות בבתי קפה בכפוף לתקרה חודשית אשר תיקבע בתקנות.

רפורמה בשוק האשראי

 רפורמה בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים- שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מאופיין בריכוזיות גבוהה ונשלט כמעט באופן בלעדי על ידי תאגידים בנקאיים. נתח השוק של התאגידים הללו עמד על כ-95%.

כדי להנגיש את האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, תקדם יש עתיד רפורמה מקיפה בתחום, באמצעות קידום מספר שינויים מהותיים, בין היתר פתיחת מאגרי האשראי לשחקנים נוספים, צמצום פערי מידע על אודות הלווים בין נותני אשראי בשוק, הגברת התחרויות של הגופים החוץ בנקאיים על ידי הרחבת מקורות המימון.

רפורמה בתעריפי ארנונה עסקית

תעריפי הארנונה העסקית הגבוהים הם אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה בישראל ולסגירת העסקים. בעלי העסקים משלמים תעריף שהוא גבוה פי ארבעה ואף יותר מתעריף הארנונה למגורים. נוסף על כך, על פי החוק, תעריפי הארנונה בישראל צמודים ב-50% למדד השכר במגזר הציבורי. בעשור האחרון תעריפי הארנונה העסקית בישראל עלו בלא פחות מ-23%, כאשר שני שליש מההתייקרות נובע מהעלייה במדד השכר במגזר הציבורי. יש עתיד, בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי, תקדם רפורמה מקיפה בתעריפי הארנונה העסקית. בין היתר נפעל לביטול הצמדת התעריף למדד השכר במגזר הציבורי, קביעת תקרת 200% לארנונה עסקית לעומת התעריף למגורים, מניעת הפליית העסקים הקטנים במתן הנחות ארנונה.

המשך הגברת הנגישות

המשך הגברת הנגישות למכרזים ממשלתיים- הרחבת השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים – נקדם תיקון לחוק חובת המכרזים, ובו נקבע בחוק נתח קבוע של הרכש הממשלתי באמצעות העסקים הקטנים והבינוניים אשר לא יקטן מ-15%–20%.
העדפה מתקנת לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה במכרזים ממשלתיים – נקדם הצעת חוק המחייבת כל גוף שחלה עליו חובת המכרזים להקנות 15% מהמכרזים אשר הוא מוציא בשנה לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה. אימוץ הצעת החוק יהווה דחיפה משמעותית לעסקים קטנים ובינוניים מהפריפריה. עידוד עסקים אלו יקדם צמיחה באזורים אלו, יביא ליצירת מקומות תעסוקה חדשים בפריפריה ולהורדה בכמות המובטלים. חיזוק כלכלי של הפריפריה יסייע בעצירת ההגירה השלילית למרכז, מגמה הנובעת בעיקר ממרחב עסקי ותעסוקתי מוגבל.

עידוד היזמות בקרב בני 45 ומעלה

תוכנית ייחודית ומקיפה לעידוד היזמות בקרב בני 45 ומעלה אשר נפלטו משוק העבודה- מטרתה הסופית של התוכנית היא מיצוי מקסימלי של פוטנציאל אוכלוסיית בני 45 ומעלה בתחום היזמות והקמת עסקים קטנים ובינוניים. התוכנית תכלול הקמת מסלול סיוע מיוחד ליזמים בני 45 ומעלה במעוף לעסקים של משרד הכלכלה והתעשייה. נבנה מסלול לעידוד הכשרות והסבות מקצועיות לבני 45 ומעלה העובדים במקצועות שוחקים (עצמאים ושכירים כאחד). נקים מתחמי עבודה משותפים ליזמים ולבעלי עסקים בני 45 ומעלה (חממות עסקיות) ונפתח קרן לעידוד העסקת עובדים בני 45 ומעלה. 

קח אותי לנושאים העיקריים