+
מצע יש עתיד
למצע >

מצע רווחה ושירותים חברתיים
תחבורה

מה שינינו?

  • הקמנו ועדת משנה לוועדת הכלכלה בנושא בטיחות בדרכים ובאמצעותה פעלנו להקצאת תקציבים לתיקון כבישים אדומים, שיפור תשתיות תחבורה, ועוד. 
  • העברנו את החוק המאפשר ניסויים בכלי רכב אוטונומיים בכבישי ישראל. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי, להפיכת מדינת ישראל לאוונגרד עולמי, בתחום הקידמה התחבורתית. 

מה נשנה?

  • נרחיב משמעותית את מערך התחבורה הציבורית ונקצר את זמני ההמתנה, בעיקר בין הפריפריה למרכז.
  • נחיל תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת באזורים חילוניים. ההחלטה תועבר לידי מועצות הערים המכירות היטב את אופי השכונות בכל עיר.
  • נאפשר לכל אזרחית ואזרח בישראל, לבחור בכלי תחבורה ציבורית מהירים, נגישים, זולים ועם רמת שירות גבוהה, במטרה להעדיפם על פני השימוש ברכב פרטי. תחבורה ציבורית נאותה, בתוך הערים וביניהן, תקרב את הפריפריה למרכז, תביא לצמצום השימוש ברכבים פרטיים, תפחית את מספר כלי הרכב על הכבישים ותסייע בצמצום זיהום האוויר. 
  • נעודד תחבורה שיתופית על ידי שימוש באפליקציות שתאפשרנה שיתוף נסיעות ובכך נפעל להקלת הרגולציה והבירוקרטיה כדי ששוק התחבורה השיתופית, יתפתח בארץ כשם שהוא מתפתח בשאר המדינות המפותחות. 
  • נלחם בתאונות הדרכים באמצעות הטמעת טכנולוגיות מצילות חיים, שיפור תשתיות בסביבת מוסדות חינוך, תיקון כבישים אדומים, חינוך לבטיחות בדרכים והגברת האכיפה והענישה.
למצע המלא

הקדמה

מדינת ישראל כולה תקועה בפקק תנועה. הצפיפות הקיימת בכבישים ביום היא פי 3.5 מהממוצע ב OECD- והיא צפויה להחמיר עוד יותר. עלות הפקקים המוערכת במשק עמדה על כ-35 מיליארד שקלים בשנת 2019, והערכות של בנק ישראל מדברות על נזק של 74 מיליארד שקלים בשנה בשנת…למצע המלא

מדינת ישראל כולה תקועה בפקק תנועה. הצפיפות הקיימת בכבישים ביום היא פי 3.5 מהממוצע ב OECD- והיא צפויה להחמיר עוד יותר. עלות הפקקים המוערכת במשק עמדה על כ-35 מיליארד שקלים בשנת 2019, והערכות של בנק ישראל מדברות על נזק של 74 מיליארד שקלים בשנה בשנת 2030. הכסף הזה צריך לחזור לציבור במקום "להישרף" בפקק. 

תוכנית יש עתיד לתחבורה מציבה יעד שעל פיו עד לשנת 2030 ישראל תתנהל תחת תחבורה אוטונומית מלאה – החל מהתחבורה השיתופית והציבורית וכלה בפרטית. המהפך בתחבורה הוא פתרון הוליסטי עבור האזרח, מפתח ביתו ועד להגעתו למקום העבודה. כדי שהדרך תהיה נגישה, מקושרת, חשמלית, שיתופית, מהירה, קצרה ומתואמת לצרכים המשתנים, נפעל להתאמת התכנון התעבורתי העתידי על כל רבדיו לעבר הטמעת החזון האוטונומי. 

יש עתיד מאמינה כי צמצום הצפיפות בכביש היא יעד לאומי. מתן תשתיות תחבורה, ובייחוד מתן תחבורה ציבורית יעילה זמינה וזולה, הם שירותי יסודי שהמדינה מחויבת לספק לאזרחיה. מלבד חיסכון בזמן ובכסף, תשתיות איכותיות יבטיחו את צמצום מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן. 

תוכנית יש עתיד בתחבורה מציעה פתרונות מיידים שיתנו מענה לצפיפות בכבישים עד אשר תוטמע המהפכה החכמה בתחבורה. הפתרונות החדשניים שאנחנו מציעים, מיושמים במקומות רבים בעולם. ישראל נמצאת במקום הגבוה בעולם בצפיפות של חדשנות טכנולוגית, והרבה מהפתרונות המיושמים בעולם בתחום התחבורה – מקורם בחברות ישראליות. יש ליישם את הפתרונות הללו באופן מיידי בארץ, במקום להישאר בחשיבה המיושנת המתמקדת אך ורק בסלילת כבישים, שאינם מקלים כלל על העומס, אלא רק גורמים לעוד מכוניות להצטרף לכביש. 

תוכנית יש עתיד לתחבורה ציבורית תאפשר לכל אזרח בישראל לבחור בכלי תחבורה ציבורית מהירים, נגישים, זולים וירוקים, המספקים רמת שירות גבוהה, ולהעדיפם על פני השימוש ברכב פרטי. תחבורה ציבורית מפותחת, יעילה, מרכזית, זמינה ונגישה היא תשתית בסיסית שהמדינה צריכה לספק לאזרחיה. תחבורה ציבורית נאותה, בתוך הערים וביניהן תקרב את הפריפריה למרכז, תאפשר לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים, תפחית את מספר כלי הרכב על הכבישים ותסייע בצמצום זיהום האוויר.

כפי שפעלנו עד כה, בוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים בראשותו של חה"כ בועז טופורובסקי, נמשיך לפעול לתיקון כבישים אדומים, לשיפור תשתיות תחבורה, להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה של עברייני דרך ולהגברת החינוך לבטיחות בדרכים. כדי להשיג את היעד, הועברו כספים לשם טיוב תשתיות הכבישים במוקדי סיכון וכבישים אדומים בשנת 2022. הארץ תרושת בתמרור נכון ותואם, יותקנו מיתוני תנועה במקומות המהווים סיכון מוגבר (כגון בתי אבות ובתי ספר), יוקמו שבילי אופניים לשם התניידות במיקרו-מוביליטי, המדרכות והשוליים יעמדו בתקן הנדרש וכל שנדרש לשם הפיכת הדרך לבטוחה לכלל משתמשיה. כמו כן נקצה תקציבים נוספים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כדי שהרלב"ד יקבל סמכויות ואחריות כגוף מתכלל למאבק בקטל בכבישים. 

 אנו רואים הכרח מיידי לחלץ את פרויקט הרכבת התחתית (המטרו) בגוש דן מהבוץ, להניעו ולהביא להשלמתו. צפיפות התחבורה הפרטית והציבורית, במטרופולין גוש דן בכלל ובתל-אביב בפרט, שרק תלך ותגבר, מחייבת אותנו להציב את הפרויקט בראש סדר העדיפויות הלאומי. הרכבת התחתית תיצור קישור תחבורתי ישיר בין תל-אביב לפרבריה ותהווה תחליף זול ואקולוגי יותר לרכבים הפרטיים. 

תוכנית יש עתיד לתחבורה היא תוכנית שמחד גיסא מציגה פתרונות שניתנים ליישום מיידי, ומאידך גיסא מציגה חזון, שבאמצעות עבודה נכונה, מתן תקציבים וגיוס אמצעים חדשניים, יוביל לפתרון בעיות התחבורה והפקקים של מדינת ישראל.  

תחבורה חכמה

קידום והטמעה מהירה של מהפכת התחבורה החכמה עד שנת 2030- בעשורים הקרובים עתידה לחדור מהפכת התחבורה החכמה, בארבעה מישורים – כלי הרכב יהפכו חשמליים, אוטונומיים, קישוריים ושיתופיים. מהפכה זו צפויה לשנות את הניידות של אנשים וסחורות במרחב, אולם השפעתן חורגת בהרבה מתחום התחבורה, והן צפויות להשפיע באופן דרמטי על תחומים שונים במשק, כגון תכנון ובנייה, משק האנרגיה, הכנסות המדינה, יוקר המחיה, שוק העבודה ובטיחות ובריאות הציבור. הנדבך החשוב ביותר של מהפכה זו הוא היבט הצלת חיי האדם בכבישי ישראל. לכן עלינו לקדם ולהטמיע מהפכה זו בפרק הזמן הקרוב ביותר שנוכל ועד לשנת 2030. 

הרעיון של המהפכה החכמה, הוא מתן פתרון הוליסטי מהרגע הראשון של יציאת האזרח מביתו ועד להגעתו למקום העבודה – וההפך. בין שהוא בוחר לנסוע בתחבורה ציבורית – עליה להיות אוטונומית, חשמלית, נגישה ומקושרת לכלל משתמשי הדרך האחרים – ובין שהוא בוחר להתנייד באופן פרטי. אם בחירתו היא נסיעה על מיקרו מוביליטי – על מסלולי האופניים להיות מרושתים ברחבי העיר, מונגשים ומופרדים ממשתמשי הדרך האחרים. 

כבר כעת קידמנו והעברנו את החוק המאפשר ניסויים בכלי רכב אוטונומיים בכבישי ישראל. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי אל עבר הפיכת מדינת ישראל לאוונגארד עולמי בתחום הקדמה התחבורתית. 

הקלת העומס בכבישים

הקלת העומס בכבישים באופן מיידי- יש עתיד מאמינה שבהתמודדות עם העומס בכבישים יש לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות יצירתיים. כך לדוגמה אחד המוקדים הפקוקים הוא הכניסה מכיוון ראש העין לתל-אביב בכביש 5. בשעות העומס נסיעה של קילומטרים ספורים עלולה להימשך שעתיים, כאשר ארבעת הנתיבים בכיוון הנגדי פנויים לחלוטין והנסיעה בהם אורכת 10 דקות בלבד. יש עתיד תפעל להגדרת אחד הנתיבים הללו נתיב תחבורה ציבורית מתחלף. נתיב מתחלף הוא פתרון שאפשר ליישם בקלות ובמהירות. אפשרות נוספת היא שימוש בשולי הכביש כנתיב נוסף בשעות העומס במקומות המותאמים לכך. 

במקומות המותאמים לכך. 

עידוד תחבורה שיתופית – נסיעה שיתופית היא פלטפורמה לפתרונות מיידיים לבעיית הפקקים, משום שהיא מתבססת על כלי רכב פרטיים. שימוש באפליקציות המאפשרות שיתוף נסיעות הופך את עולם התחבורה ליעיל וחסכוני הרבה יותר. גם כאן פתרונות רבים בתחום זה, והם תוצאה של החדשנות הישראלית, אך הם מיושמים בישראל באופן חלקי משום שהרגולציה והבירוקרטיה הישראלית מקשה מאוד על פעילותם. יש עתיד מתחייבת לפעול להקלת הרגולציה והבירוקרטיה כדי לאפשר לשוק התחבורה השיתופית להתפתח בארץ כשם שהוא מתפתח בשאר מדינות ה-OECD. 

במקביל נעודד התארגנויות פרטיות של נסיעה משותפת (קאר-פול). נוסעים ברכב מלא יוכלו לנסוע בנתיבים המהירים ובנתיבי תחבורה ציבורית. נחמיר את האכיפה בנתיבי התח"צ כדי לוודא שהם יהיו פנויים עבור רכבי תחבורה ציבורית ושיתופית. נשתף פעולה עם נהגי המוניות כדי למצוא דרכים להקל עליהם ולמזער נזקים העלולים להיגרם להם בעקבות השינויים. 

שימוש במיקרו מוביליטי – אמצעי תחבורה חשמליים, כגון אופניים וקורקינטים, מהווים פתרון חלופי הולך וגובר לבעיית הפקקים ברחבי גוש דן ובמדינה כולה. יש עתיד השקיעה למעלה מ-40 מילון שקלים בהקמת שבילי אופניים המחברים את כל רחבי גוש דן, כך שתתאפשר יוממות והקלה בכבישים, נוסף על שימוש בטוח לשם הפנאי. השבילים מופרדים ובטיחותיים למשתמשי הדרך. בכך אנחנו יוצרים הפרדה בין שלושה סוגי אמצעי תחבורה: ארבע-גלגלי, דו- גלגלי והולכי הרגל. 

כמו כן, קידמנו את הצו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, ובכך הרחבנו את הסמכויות של פקחים עירוניים למול משתמשי מיקרו- מוביליטי, כך שתובטח הבטיחות גם למשתמשי הדרך שבסביבת הרוכבים. 

הקמת קבינט תחבורה 

כפי שקבינט הדיור היה צעד הכרחי כדי לקדם את פתרונות הדיור שהובלנו ולהניח את התשתיות לפתרון משבר הדיור, כך גם כדי לפתור את הבעיה המורכבת של הצפיפות בכבישים יש לכנס סביב השולחן את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים ויש הרבה מאוד כאלה: משרד התחבורה, משטרה, רשות המיסים, שוק ההון, שלטון מקומי, משרד האנרגיה, משרד האוצר, מכון התקנים ועוד. כרגע אין גוף המסנכרן ביניהם, מוודא שתהליכים מתקדמים במהירות. קבינט כזה נחוץ במיוחד משום שרוב הסמכויות הרלוונטיות לא נמצאות באחריות שר התחבורה. 

תחבורה ציבורית

תוכנית התחבורה הציבורית של יש עתיד תרשת את כל הארץ בקווי תחבורה ציבורית מסוגים שונים המסונכרנים ביניהם מבחינת נקודות המוצא ומבחינת לוחות הזמנים באופן שיספק מענה מושלם לנסיעה ויחולל מהפכה בהרגלי התחבורה של הציבור בישראל. התוכנית תגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית, זולה ונוחה ותצמצם את מספר הנוסעים בתחבורה פרטית; תעודד מעבר אזרחים לפריפריה הגיאוגרפית בזכות תשתית מפותחת של תחבורה ציבורית; תשמור על רמת נסיעה איכותית ונגישה בתוך כדי הקפדה על מחיר נסיעה נגיש; תייצר סנכרון מדויק בין כלי התחבורה הציבורית השונים, כך שיספקו מענה מושלם בתוך כדי צמצום משך זמן וכמות המעברים, והכל בד בבד עם קיום תרבות נהיגה המצמצמת את מספר תאונות הדרכים, יישום תוכניות להפחתת זיהום האוויר ופיקוח מוניציפאלי.

כדי לחזק את התחבורה הציבורית נפעל לשיפור תנאי העבודה של נהגי התחבורה הציבורית, נשלב את הרשויות המקומיות באספקת שירותי התחבורה הציבורית, ונגדיל את נתיבי הנת"צ בצירים מרכזיים. תוכנית יש עתיד לתחבורה כוללת הוספת 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל שנה, בד בבד עם השלמת התוכנית המטרופולינית לפריסת נתיבי תחבורה ציבוריים בגוש דן, תכנון פיזי של שכונות חדשות, כך שיתאימו לקיומה של תחבורה ציבורית, שיפור תשתיות המותאמות לתחב"צ (כגון מסילות שיאפשרו את הרחבת השירותים הניתנים ע"י רכבת ישראל), הגברת קווים בין-עירוניים מהפריפריות למרכז הארץ, תגבור המערך בתוך המגזר הערבי החוצה והגדלת היקף המרחק והתדירות של רכבת ישראל. 

קווים מהירים לאזורי תעסוקה – יצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים לאזורי תעסוקה וכן מתחנות הרכבת למרכזי הערים בתזמונים ובתדירות המספקים מענה לשעות עבודה משתנות תהווה פתרון אפקטיבי עבור העובדים בהגעה ממקום מגוריהם למקומות העבודה ולהפך. נוסף על התרומה הטבעית לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, השקעת המדינה בתשתיות לתחבורה ציבורית תביא להקטנת מספר תאונות הדרכים, לצמצום פערים חברתיים, תייצר מקומות עבודה, תגביר את השמירה על איכות הסביבה ותפחית את זיהום האוויר. 

 

תשתיות לרכבות הנעות במהירות של 300 קמ"ש ומעלה – היום תשתית הרכבות בישראל מתאימה לנסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. יש עתיד תפעל להקמת תשתית נוספת המתאימה לרכבות הנעות במהירות של 300 קמ"ש ומעלה, בנתיבים רלבנטיים, ובכך תקרב את הפריפריה הגיאוגרפית למרכז. פיתוח התשתית לרכבות מהירות העולות על 300 קמ"ש ייעשה בשיטת ההקמה (BOT) הדומה לזו שננקטה בכביש 6. 

הרחבת קווי הלילה – קווי לילה הם קווי תחבורה ציבורית הפועלים מאזורי המגורים אל מוקדי הבילוי וחזרה, מחצות ועד ל-04:00 לפנות בוקר. הנסיעה בקווי הלילה היא בעלות של נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית. קווי הלילה נוצרו כדי לספק מענה לצעירים החוזרים מבילוי בשעות מאוחרות, בלי להסתכן בנהיגה בשכרות, התנהגות מסוכנת בדרכים, לקיחת טרמפים ובלי להוציא סכומי כסף נכבדים על דלק, מוניות וחניה. הרחבת קווי הלילה תאפשר נגישות למקומות בילוי, תצמצם משמעותית את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ותוביל להפחתת מספר תאונות הדרכים.

תחבורה ציבורית בשבת – נפעל כדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים. תחבורה ציבורית תופעל בשבת לפי הצרכים ובהתאמה של צירי התנועה ותדירותה לנסיבות. תישקל הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים). אישור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת יינתן רק על ידי הרשויות המקומיות, מתוך אמונה שהרשות מכירה את הצרכים המדויקים של התושבים בשטחה ואת אורחות חייהם. 

הקמתם והרחבתם של חניוני ה"חנה וסע" בסמוך לרכבות ובכניסות לגוש דן – נשקיע תקציבים בהקמתם ובהרחבתו של שירות "חנה וסע" המאפשר לנהגים להחנות חינם את רכבם בחניונים הסמוכים לתחנות רכבת ובכניסות וביציאות מגוש דן, ושם יוכלו להתחבר לשאטלים שיסיעו אותם אל מרכזי העסקים והבילוי.

מלחמה בתאונות הדרכים

יש עתיד חרטה על דגלה את המלחמה בתאונות ובקטל בכבישים. חה"כ בועז טופורובסקי, היושב בראש ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, פעל במרץ לשם מיצוב מלחמה זו בראש סדר העדיפויות הממשלתיות והקצאת משאבים לשם כך. 

פיתוח תשתיות תחבורה, ובייחוד התחבורה הציבורית, הוא כלי מרכזי במאבק בתאונות הדרכים. תשתיות תחבורה איכותיות יבטיחו את צמצום מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן ויפחיתו את מספר ההרוגים והפצועים. 

 נגדיל את מספר הניידות המשטרתיות מ-250 היום, ל-450 כפי שנדרש על ידי משרד לביטחון פנים, נקדם את מעבר חלק מעבירות התנועה להפרות מנהליות הניתנות לטיפול בדרך מקוונת, נטמיע טכנולוגיות חדשניות מצילות חיים, כגון טכנולוגיות למניעת היסח דעת ואיבוד ריכוז, הטמעת רמזורים חכמים עם תאורה נרחבת עם שעון סופר לאחור ועוד. 

נפעל לתיקון כבישים אדומים, לבניית גשרים להולכי רגל כדי שיקטינו את חשיפתם לתחבורה בצירי תנועה מרכזיים וסואנים. נגבש תוכנית הסברה המותאמת לקבוצות אוכלוסייה מגני הילדים ועד לאזרחים הוותיקים, לחינוך לבטיחות בדרכים וליצירת תרבות נהיגה אחראית. כדי ליצור הרתעה, נפעל להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה של עברייני דרך. אכיפה וענישה מוגברים יהיו על עבירות התנועה המסוכנות ביותר: נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה ללא חגורת בטיחות.

הרחבת תחומי אחריות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – הרלב"ד היא הגוף המוגדר בחוק כגורם המתכלל בתחום הבטיחות בדרכים האמון על גיבוש תוכניות הפעולה ומעקב אחר יישומן. עם זאת, יש חסמים המונעים ממנה לבצע עבודתה נאמנה, כגון מחסור בסמכויות ואי-ודאות תקציבית. 

היום יש הנהלה חדשה לרלב"ד הפועלת בשיתוף פעולה הדוק עם חה"כ בועז טופורובסקי בכל המעגלים הקיימים, במלחמה בקטל בכבישים.


תקציבה של הרשות לשנת 2008 עמד על כ-550 מיליון שקלים. בשנת 2020 הצטמצם תקציבה לכ-72 מיליון ש"ח בסך הכול. יש עתיד תגדיל את תקציב הרשות ותרחיב את סמכויותיה, כך שתוכל לתכלל באופן מיטבי את המאבק בקטל בכבישים. נעביר את חוק הרלב"ד, כך שהרשות תהיה אחראית על תוכניות להפחתת מספר ההרוגים בתאונות, ריכוז מידע בנושא והעלאת המודעות הציבורית לתחומי בטיחות בדרכים. נוודא שאת התקציב המועבר לרשות, היא זו אשר תעביר ותפזר לשאר הגופים והמשרדים האמונים על תחום הבטיחות בדרכים.

סביבת בתי ספר – אנו נפעל למען קידום "תו תקן לבטיחות בדרכים בסביבת בתי ספר" לכל בית ספר חדש אשר ייבנה וייפתח במדינה, כך שבמסגרת האחריות הקיימת כעת על רשות מקומית בעת בניית מוסדות חינוך, תתחייב גם בניית תשתית בטוחה להגעה אל בית הספר וחזרה ממנו לבית התלמיד. 


עד שתו כזה יכנס לתוקף, חה"כ טופורובסקי ויש עתיד השקיעו 20 מיליון שקלים להסדרת וקידום הבטיחות בסביבת בתי ספר בכל הארץ, בכל הרשויות המקומיות, ליצירת מרחב בטוח לילדים בשיתוף פעולה והוצאה אל הפועל של הרלב"ד. הרי ילידנו הם העתיד שלנו ושל המדינה. עלינו לספק להם נתיב הגעה בטוח מביתם לבית הספר וחזרה. בעזרת התקציב שהושג, מגוון ליקויים –אם חמורים, כגון מדרכה לא תקינה או חוסר במפרץ עצירה, ואם קלים, כגון צבע כביש הדורש חידוש, טופלו וטויבו, בטרם תחילת שנה"ל תשפ"ג. 

כלי רכב דו-גלגליים

בעקבות פעילות של ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, הצלחנו להעביר 20 מיליון ש"ח לשם טיוב והתאמת מעקות הבטיחות לנהגי כלי רכב דו-גלגליים, שכן במצב הקיים המעקות הופכים לגיליוטינות, כאשר הנהג מחליק לעברן. 

הטמענו תוכנית הכשרה אסטרטגית לנהגי כלי רכב דו-גלגליים בשיתוף עם הרלב"ד אשר מהותה הימנעות מכניסה למצבי סכנה. 

נפעל להרחבה ולשיפור של תוכנית הלימוד כולה, למתן הקלות בביטוח ובתשלום אגרות רישוי בגין הטמעת מערכות בטיחות מתקדמות, נחייב חניכה לנהגים חדשים וניתן הקלות מס ליבואנים של אביזרי בטיחות המצילים חיים (אם מערכות בכלים עצמם ואם עזרי בטיחות חיצוניים על גוף הנוהג). נפעל להתאמת תוואי הדרך והתשתיות לנהגי כלי הרכב הדו-גלגליים (שינוי תקן של צבע הסימון). 

 

רכב כבד נעביר את תכלול הטיפול בבטיחות כלי הרכב הכבדים לאחריות משרד ממשלתי אחד ונוודא העברת תוכנית טיפול באבטחת מטענים בהתאם לתקן מס' 6395. נשפר ונעדכן את תוכנית הלימוד ונתאים אותה למציאות הנוכחית, בתוך כדי בקרה נרחבת על מוסדות הלימוד. 

חה"כ בועז טופורובסקי, בשיתוף פעולה עם נתיבי ישראל ומשרד התחבורה, פעל למען בניית 14 מפרצי חנייה ועצירה לרענון למשא כבד, שיסתיימו עוד בשנת 2022. עוד 10 מפרצים יוקמו בהתאם לפרוייקטים עתידיים.

נקים מגרשי הדרכה הדרושים לצורך התנסות ושמירת הכשירות של נהגים בכלי רכב כבדים (הן חדשים והן ותיקים), מורי נהיגה, מדריכים בקורסים וקציני בטיחות. נחייב חניכה לנהגים חדשים, נטמיע את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי, נרחיב את מערך ניידות הבטיחות המבצעות בדיקות תקינות משש לעשר לפחות, נגדיל את מערך קציני הבטיחות – כבר כעת הוספנו עוד שני מפקחים – לשם פיקוח על קציני הבטיחות ונטמיע מערכות בטיחות למניעת "שטחים מתים" והיסח דעת הנהג. 

קידום נגישות לאנשים עם מוגבלויות 

יש עתיד מחויבת להסיר את כל המכשולים מדרכם של אנשים עם מוגבלויות ולהבטיח שאין מקום אחד הסגור בפניהם, בכלל זה בתחבורה הציבורית. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מחייב הנגשת מוסדות ציבוריים לאנשים עם צרכים מיוחדים. יישום החוק, שעליו אמונות הרשויות המקומיות, נושא עלויות גבוהות ולכן במקרים רבים איננו מבוצע. אישרנו תקנות נגישות רבות, ובהן הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית והנחה באגרת רישיון להפעלת מונית נגישה.

פיתוח תשתיות תחבורה

רכבת קליע – רכבת חוצה ישראל – יש עתיד רואה בהקמת רכבת מהירה, הנוסעת 300 קמ"ש, פרויקט חברתי לאומי היכול לפתור את הבעיה של חיבור הפריפריה למרכז. הרכבת המהירה תביא איתה עלייה ברמת החיים בפריפריה, תסייע באופן משמעותי בפתרון משבר הדיור במרכז הארץ, תחזק את החוסן הכלכלי בפריפריה ותאפשר פריסה של מרכזי התעסוקה באזורים נרחבים יותר. רכבת קליע תשנה את האופן שבו אנחנו תופסים את המרחק בין המרכז לפריפריה, צעירים יוכלו לבחור לגור בקריית שמונה או בדימונה בלי שהמרחק למרכז תל-אביב יהיה בעיה. 

הרחבת ההשקעה בתשתיות התחבורה בפריפריה – במסגרת תוכנית הדיור הלאומית שהוביל יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הושקעו מיליארדים רבים בתשתיות תחבורה להקמת מחלפים, כבישי גישה ותשתיות תחבורה ציבורית שיאפשרו שחרור של מאות אלפי דירות בפרויקטים שנתקעו, ובהם פרויקטים של דירות שיצאו לדרך בשכונות חדשות בלב אזורי הביקוש. יש עתיד תפעל להרחבת ההשקעה המשמעותית בתשתיות התחבורה בפריפריה, המשך סלילת כביש 6 לדרום ולצפון והוספת מחלפים בצירים הקיימים. כך נוכל לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בין חלקי הפריפריה ובין מרכז הארץ ולקרב משמעותית את הפריפריה למרכז ולהפך. נפעל להוספת קווי אוטובוס חדשים וישירים בין מרכזי הערים בפריפריה לתחנות הרכבת הפועלות היום לצד הגדלת התדירות של הקווים הקיימים היום, המחברים בין הפריפריה למרכז, ונייעל את המעבר באמצעות כרטיס הנסיעה החכם בין אמצעי תחבורה אחד לאמצעי תחבורה אחר.

שדה התעופה הבין-לאומי המשלים לנתב"ג בעוד שנים אחדות יגיע שדה התעופה בן-גוריון למיצוי יכולתו של עד 16 מיליון נוסעים בשנה. מדינת ישראל זקוקה כבר היום לשדה תעופה בין-לאומי משלים אשר יוקם בנגב. יש עתיד מחויבת למהלך לאומי זה אשר יביא לפיתוח ושגשוג כלכלי, תעסוקתי ותיירותי משמעותי בפריפריה. יש עתיד מתנגדת להקמת שדה תעופה בין-לאומי ברמת דוד. אנחנו מאמינים כי החלופה הדרומית להקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג היא החלופה הנכונה. הקמת נמל תעופה ברמת דוד תגזול מקופת המדינה תקציב הגדול פי ארבעה מחלופת נבטים ותפגע קשות בעמק, בעיקר מבחינת הרעש בשעות הלילה, זיהום האוויר הקשה הצפוי מדלק המטוסים והעומס על נתיבי התנועה. עם זאת, בניגוד לראשי הרשויות בצפון המתנגדים לנמל התעופה המתכונן, בנגב חתמו 22 ראשי רשויות על תמיכה בחלופת נבטים. יש עתיד הובילה לעצירת התכנון של שדה התעופה ברמת דוד. 

קח אותי לנושאים העיקריים